Afbeelding
maandag 15 april 2019

Waarom zit er gele tape op de Noord/Zuidlijn-kolommen bij CS?

Duco Vaillant

Inmiddels stromen de architectuurprijzen en nominaties binnen en scoort de Noord/Zuidlijn erg goed in de OV-klantenbarometer. Toch is er iets dat niet helemaal klopt. Bij Amsterdam Centraal zit er rondom de schuine kolommen gele tape. Volger Peter vroeg zich af waarom dit zo is. Naamgenoot Peter Alberts, projectleider bij Benthem Crouwel Architects, geeft antwoord.

Allereerst, waarom zijn er schuine kolommen in de kathedraal?

“Steunpunten in het midden van de kathedraal waren niet mogelijk. Er was op die plek namelijk een wisselcomplex bedacht, dus we moesten een creatieve oplossing verzinnen. Zodoende kamen we op het idee van de schuine kolommen. Samen met de vloer van de ruimte vormen ze enorme driehoeken, oftewel een halve ruit. Deze driehoeken en ruiten komen overigens overal in ons ontwerp terug: in het plafond, in de vloertegels, maar ook in de gehele ruimte. Dit zorgt – zowel constructief als ontwerptechnisch – voor heldere lijnen.”

En waarom zit de tape erop?

“De gele tape is tijdelijk op de kolommen geplakt om te voorkomen dat mensen erover vallen. Om verschillende redenen kan je zo’n kolom niet direct opmerken. Zo zoeken reizigers de weg, kijken op hun mobiel of valt het hun te laat op omdat de kolommen schuin aflopen. Er zit aan de onderzijde van de kolommen wel een RVS-strook op, maar dit valt kennelijk onvoldoende op.”

Wat vind je ervan?

“Als tijdelijke maatregel vind ik het goed. Er was een vrouw lelijk gevallen over een van de kolommen. Frank de Vries van GVB heeft toen direct actie ondernomen om herhaling te voorkomen. Daarmee laat GVB ook gelijk zien dat ze veiligheid serieus nemen en tegelijkertijd goed luisteren naar klachten. Dat het ontwerptechnisch niet mooi is, dat neem ik graag voor lief, ondanks dat iemand wel erg enthousiast met gele tape bezig is geweest, haha.”

Wat gaat er nu gebeuren?

“Op de vloer gaan we een accent aanbrengen. Dit doen we door lijnen van epoxy te trekken, vergelijkbaar met materiaal dat wordt gebruikt voor blindengeleidestroken. We brengen brede witte lijnen aan van circa 2 cm breedte, op zo’n 60-70 cm afstand van de kolommen. Hiermee doet het esthetisch geen afbreuk aan het ontwerp. Van een afstand wordt hiermee de onderzijde van de kolommen benadrukt en als je te dichtbij komt, dan voel je met de voeten de lijn. We denken dat dit voldoende is om te voorkomen dat mensen tegen de kolommen aan botsen.”

Mocht dit niet de gewenste oplossing brengen, wat dan?

“Er zijn nog andere opties. Zo dachten we in eerste instantie aan het plaatsen van andere tegels rondom de kolommen die een stuk ruwer zijn. Dit hebben we aan de IJ-zijde gedaan om te voorkomen dat je je hoofd stoot tegen de onderzijde van de enorme spanten van de IJ-hal en het busstation. Voor het metrostation zou dit alleen veel meer werk zijn, omdat deze tegels speciaal voor de Noord/Zuidlijn moeten worden gemaakt, vanwege zowel de kleur als de ruitvorm. De oplossing die we nu hebben bedacht is veel minder ingrijpend. Hopelijk werkt het dus!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 april 2019 | 22:49

johan siemons

@trolly……..dank voor tip . ik weet nog steeds niet hoe ik moet kopiëren ! ik ga ’t eens schoonzoon vragen 🙂

16 april 2019 | 18:22

trolly

@j.siemons: Soms helpt het om de link te kopiëren, en in een nieuw venster te openen. Bij mij in dit geval wel.

16 april 2019 | 17:50

j.siemons

@sicco….geachte sicco . de link laat zich niet openen. is dat bij u of bij de techniek van deze site ?

16 april 2019 | 17:39

sicco

Aangezien dit artikel over een klein detail gaat heb ik een vraag uit dezelfde categorie:

Waarom staan er bij station de Pijp een aantal hekken (met foto’s van tulpen erop) bij de Ceintuurbaan-ingang? Zie ook deze foto: https://wijnemenjemee.nl/admin/wp-content/uploads/2018/09/20180919_142440-1200×675.jpg

Deze hekken staan niet bij de andere ingang van het station. En volgens mij dienen ze geen enkel nut?

16 april 2019 | 21:52

Duco

@sicco
Het is een tijdelijke maatregel om fietsen tegen te gaan die aan het hek worden vastgeketend. Aan de andere kant staan banken.

16 april 2019 | 11:56

johan siemons

@Anoniem……..weet u nog dat er ook bezuinigingen in het OV moesten komen ? nou , dat is een reden . 🙂 en er zijn toen tevens combinaties gemaakt voor een ( toch ) beter geheel .

16 april 2019 | 10:01

Anoniem

Logisch dat NZH goed in de peilingen doen. Sommige gedeeltes word je kei hard, kei hard gedwongen om met de noord zuidlijn te reizen. En nog langer onderweg ondanks de 6 min dienstregeling….

15 april 2019 | 19:29

Alain

@trolly
Ja.

15 april 2019 | 19:13

trolly

@Alain: Gut, daar vraagt u me wat. Is dat nodig?

15 april 2019 | 18:55

Alain

@trolly
Bent u Jan.Meeuwenberg?

15 april 2019 | 18:49

trolly

 Beste Meelezer, taalfouten laat ik graag aan anderen over, maar juist omdat alles openbaar leesbaar is probeer ik af en toe aperte onzin te weerleggen.

Als je dat niet zint kan je mijn reacties overslaan. Meelezen is namelijk een keuze.

15 april 2019 | 18:13

Karel

@Johan Aangezien ik hier duidelijk een mede-taalliefhebber tegenover me heb zeg ik t toch even: de zin “kijk gauw even in een woorden boek” is geen Nederlands. Woordenboek is één woord en moet dus aan elkaar vast. Woordenboek, niet woorden boek. Dit soort onnodige spaties zijn er via het Engels ingeslopen maar zijn in het Nederlands altijd fout. Nederlandse woorden worden NOOIT in tweeën gebroken, als het woord te lang wordt kan er een streepje tussen, zoals “tandarts-assistent”. Als je snel een bericht op je telefoon typt kan een spatie ipv een streepje nog wel, maar bij een kort woord als “woordenboek” val je zeker als mede-taalnazi toch écht door de mand.

15 april 2019 | 16:52

Meelezer

Beste Jan, Johan, Trolly,

Kunnen jullie a.u.b. stoppen met dat kinderachtige gedoe bij ELK artikel? Fitten op taal, kennis of andere tekortkomingen? 

Alles is openbaar leesbaar. Jullie maken de wereld zo echt niet een beetje beter. 

Mvg,

Een meelezer. 

15 april 2019 | 16:44

Jan.Meeuwenberg.

@Johan: Ik weet het nog steeds niet, is het nou gezuur of gezeur? ja mijn Nederlands is bedroevend, maar ik kom soms  andere berichten tegen wat ook niet vlekkeloos is, ik ben gelukkig niet de enige of is het enigen?

Ik kom soms bij andere berichten van andere volgers ook wel eens foutjes tegen, dan vraag ik mij af waarom reageert onze taaldeskundige daar niet op? Kom zelf eens met interessante onderwerpen en geen pietleutigheid. Met of zonder taalfouten kunnen we elkaar heus wel begrijpen, ondanks mijn inburgeringscursus doe (doet?) ik het toch wel aardig wat de taal betreft denk ik. Met deze opmerkingen over taalfouten maak je je alleen maar belachelijk. Maar ondanks mijn taalfouten kom ik vaak met interessante onderwerpen en ideeen (sorry de puntjes ontbreken) Ik weet heus wel hoe het moet blijkbaar, Ik ga me opgeven voor de vervolgcursus Nederlands, ik wil een tien voor taal. Amen.

15 april 2019 | 15:39

Alain

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

😀

15 april 2019 | 14:56

n-evo

Neon blauw of zo, past het ook gelijk bij de lijnkleur van de M52. 🙂

15 april 2019 | 14:54

n-evo

Esthetisch mooi maar praktisch gezien is het niet heel handig dat die pilaren schuin aflopen én precies in het looppad staan tussen de roltrap en het relatief smalle perron aan weerszijden. Ook als je gewoon voor je kijkt is het lastig inschatten waar die kolommen precies stoppen. Je moet er echt op letten.

Misschien is het niet gek om het onderste blok en plint van alle pilaren een mooie felle kleur te geven. Met een beetje mazzel misstaat het niet eens zo erg.

15 april 2019 | 15:22

Duco

@n-evo
Mochten de andere opties niet werken zoals Peter ze heeft voorgesteld, dan kan je altijd nog denken aan meer drastische oplossingen.

15 april 2019 | 14:53

Johan

Jan, een tip kijk gauw even in een woorden boek. Had je vroeger een voldoende voor het vak Nederlands? 

15 april 2019 | 14:10

Jan.Meeuwenberg.

Ja mensen zijn tegenwoordig nogal druk om op hun mobieltje te kijken en hebben weinig aandacht voor waar ze lopen, pas liep ik naast iemand die voortdurend om een mobieltje zat te staren, het is dat ik waarschuwde anders had die persoon tegen een mast aangelopen. eigenlijk had ik niet moeten waarschuwen dan had die persoon van de mobiel verslaving af geweest (waarschijnlijk voor een korte tijd) toch triest die nieuwe mobieltjes verslavingsvorm. Maar het zal niet altijd met mobieltjes te maken hebben hoor, gehaastheid  zal ook een factor zijn, vooral op een station.

Maar ik vind het een raar gezicht die vele mensen die maar op een mobieltje zitten te staren tijdens het lopen, en nog erger tijdens het fietsen (wat gelukkig gouw verboden gaat worden) zal tegenwoordig veel dingen zo belangrijk zijn geworden om maar op zo’n kastje te moeten staren, en soms anderen in gevaar te brengen?. Ja laten ze er maar gouw wat aan gaan doen, voordat de bloedsporen op die pilaren te zien zijn.

15 april 2019 | 14:05

victor

de Tip van Vic:

Of misschien beter…… ‘afvalbakken’…. plaatsen, op deze plek…

..of nog beter:

 anno 2019 ‘oranje-bakken’ voor (gescheiden) plastic-afval

(de plastic-flesjes-verpakkingen en drinkblikjes-afval die her en der rond het hele Amsterdam CS liggen)

15 april 2019 | 15:16

Duco

@victor
Bedankt voor de tip. Ze moeten dan wel enigszins in de looproute staan.

Wil je dit bericht delen?