Afbeelding
maandag 15 april 2019

Waarom zit er gele tape op de Noord/Zuidlijn-kolommen bij CS?

Duco Vaillant

Inmiddels stromen de architectuurprijzen en nominaties binnen en scoort de Noord/Zuidlijn erg goed in de OV-klantenbarometer. Toch is er iets dat niet helemaal klopt. Bij Amsterdam Centraal zit er rondom de schuine kolommen gele tape. Volger Peter vroeg zich af waarom dit zo is. Naamgenoot Peter Alberts, projectleider bij Benthem Crouwel Architects, geeft antwoord.

Allereerst, waarom zijn er schuine kolommen in de kathedraal?

“Steunpunten in het midden van de kathedraal waren niet mogelijk. Er was op die plek namelijk een wisselcomplex bedacht, dus we moesten een creatieve oplossing verzinnen. Zodoende kamen we op het idee van de schuine kolommen. Samen met de vloer van de ruimte vormen ze enorme driehoeken, oftewel een halve ruit. Deze driehoeken en ruiten komen overigens overal in ons ontwerp terug: in het plafond, in de vloertegels, maar ook in de gehele ruimte. Dit zorgt – zowel constructief als ontwerptechnisch – voor heldere lijnen.”

En waarom zit de tape erop?

“De gele tape is tijdelijk op de kolommen geplakt om te voorkomen dat mensen erover vallen. Om verschillende redenen kan je zo’n kolom niet direct opmerken. Zo zoeken reizigers de weg, kijken op hun mobiel of valt het hun te laat op omdat de kolommen schuin aflopen. Er zit aan de onderzijde van de kolommen wel een RVS-strook op, maar dit valt kennelijk onvoldoende op.”

Wat vind je ervan?

“Als tijdelijke maatregel vind ik het goed. Er was een vrouw lelijk gevallen over een van de kolommen. Frank de Vries van GVB heeft toen direct actie ondernomen om herhaling te voorkomen. Daarmee laat GVB ook gelijk zien dat ze veiligheid serieus nemen en tegelijkertijd goed luisteren naar klachten. Dat het ontwerptechnisch niet mooi is, dat neem ik graag voor lief, ondanks dat iemand wel erg enthousiast met gele tape bezig is geweest, haha.”

Wat gaat er nu gebeuren?

“Op de vloer gaan we een accent aanbrengen. Dit doen we door lijnen van epoxy te trekken, vergelijkbaar met materiaal dat wordt gebruikt voor blindengeleidestroken. We brengen brede witte lijnen aan van circa 2 cm breedte, op zo’n 60-70 cm afstand van de kolommen. Hiermee doet het esthetisch geen afbreuk aan het ontwerp. Van een afstand wordt hiermee de onderzijde van de kolommen benadrukt en als je te dichtbij komt, dan voel je met de voeten de lijn. We denken dat dit voldoende is om te voorkomen dat mensen tegen de kolommen aan botsen.”

Mocht dit niet de gewenste oplossing brengen, wat dan?

“Er zijn nog andere opties. Zo dachten we in eerste instantie aan het plaatsen van andere tegels rondom de kolommen die een stuk ruwer zijn. Dit hebben we aan de IJ-zijde gedaan om te voorkomen dat je je hoofd stoot tegen de onderzijde van de enorme spanten van de IJ-hal en het busstation. Voor het metrostation zou dit alleen veel meer werk zijn, omdat deze tegels speciaal voor de Noord/Zuidlijn moeten worden gemaakt, vanwege zowel de kleur als de ruitvorm. De oplossing die we nu hebben bedacht is veel minder ingrijpend. Hopelijk werkt het dus!”