maandag 8 juni 2020

Vragen over aanpak Guisweg: ‘Kan het niet simpeler?’

Hilde Postma

Regelmatig komen er vragen over de aanpak van de problemen rond de Guisweg, van bijvoorbeeld omwonenden of ondernemers uit de buurt. Via de mail of op inloopbijeenkomsten. Veel vragen gaan over de oplossingsrichting… ‘Kan het niet simpeler?’ is een veel gestelde vraag. Of: ‘Kunnen jullie niet gewoon een tunnel aanleggen?’ Projectleider Chris Engelsman van de Vervoerregio geeft antwoord op een aantal veelgestelde vragen.

Chris, kun je nog één keer uitleggen wat de oplossing precies is?

Het probleem zit bij de kruising van de Guisweg met de spoorlijn en de Provincialeweg maar de oplossing zit ergens anders. Het idee is als volgt: de spoorwegovergang gaat dicht voor auto’s en fietsers. Dat betekent dat de Guisweg aan de kant van de sportvelden dan alleen nog maar gebruikt wordt voor wijkverkeer; naar Rooswijk en naar de sportvelden. Voor auto’s maken we een nieuwe weg, een stukje zuidelijker, iets meer richting de A8. Die nieuwe weg loopt van de A8 afrit 3 (bij het politiebureau), richting de spoorlijn en de Provincialeweg parallel aan de A8 (aan de noordkant van de snelweg). Die nieuwe weg gaat vervolgens onder het spoor door. Daar waar de nieuwe weg uitkomt, wordt de Provincialeweg ook verdiept. Dat betekent dat er onder de grond een T-kruising komt van de nieuwe weg met de Provincialeweg. Dit is in een tunnelbak, een soort open tunnel. De exacte plek van de weg en de onderdoorgang moeten we nog onderzoeken.

En hoe zit het met de fietsers?

Voor fietsers komt ook een onderdoorgang onder het spoor door. Dit kan zijn op bestaande kruising bij Guisweg met spoor of ter hoogte van het station. Beide opties hebben voor- en nadelen. We onderzoeken nog wat het beste is. In alle gevallen is er niet veel ruimte, dus het is passen en meten. 

Waarom is het spoor onder de weg door geen optie?

Dat lijkt op het eerst oog de beste oplossing maar het zit iets ingewikkelder in elkaar. De trein door een tunnel laten rijden is heel aantrekkelijk. Daarom hebben we eerder gekeken naar verschillende manieren om het spoor te verdiepen, zoals een verdiept spoor tussen station Zaandijk Zaanse Schans en station Koog a/d Zaan en een verdiept spoor van vlak voor station Zaandijk Zaanse Schans tot voorbij de Guisweg. Het probleem van het verdiepen van het spoor zit ‘m in de maakbaarheid. Het verdiept aanleggen van het spoor is hier heel lastig. De grond in het gebied is heel nat en het spoor ligt dicht bij de bebouwing. En het bleek dat zo’n relatief korte tunnel het probleem niet beter oplost dan de oplossing waar we nu aan werken.

En de trein over een langer traject verdiepen?

Dat zou op zich wel meer op kunnen lossen – niet alleen rond de Guisweg maar misschien ook op andere plekken – maar dat is eenvoudigweg niet haalbaar. Dat is nog moeilijker aanleggen en niet te betalen.

Waarom komt de onderdoorgang niet op de huidige kruising?

Het zou heel erg voordehand liggen om auto’s en fietsers onder het spoor door te laten gaan bij het bestaande kruispunt. Het probleem is alleen dat daar geen ruimte voor is. Er is ruimte nodig op de Guisweg (aan beide kanten) en op de Provincialeweg (aan beide kanten) om de weg voor auto’s en fietsers te verdiepen. En die ruimte is er niet. Vanwege de bebouwing van onder andere huizen, de begraafplaats en Olam.

Heeft u vragen? Stel ze hier.