De Vervoerregio Amsterdam doet er alles aan om na corona het best mogelijke openbaar vervoer te krijgen in Zaanstreek en Waterland. Een reeks aan maatregelen moet er voor zorgen dat busvervoerders met een zo goed mogelijk bod komen om het openbaar vervoer in het concessiegebied te mogen verzorgen vanaf eind 2023.
Om inschrijvende vervoerbedrijven tegemoet te komen, heeft de Vervoerregio veel extra werk naar zich toegetrokken, zegt voorzitter Egbert De Vries. ´Het streven is dat alle bussen binnen de Vervoerregio in 2025 uitstootvrij moeten zijn. Aan die duurzaamheidsambitie willen we vasthouden. Maar voor een nieuwe vervoerder in Zaanstreek en Waterland kan het complex zijn om daar op korte termijn alles voor te regelen. Daarom ontzorgen we de toekomstige vervoerder met een reeks maatregelen. Dat bespaart de aanbieders tijd en geld – en we nemen hiermee ook veel onzekerheid weg.´
180 miljoen
Zo stelt de Vervoerregio onder meer 180 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van een busvloot van zo´n 240 uitstootvrije bussen. ´Verder is de Vervoerregio ook bezig met het verwerven van de grond voor twee busremises: een in Purmerend en een in Zaanstad en het regelen van de netaansluiting. Als dit eind voorjaar 2022 klaar is, kan de toekomstige vervoerder zelf de bus stalling en laadinfra plaatsen, op een manier die efficiënt voor hem is.’