De prijzen van het openbaar vervoer zijn op 1 januari 2023 met zeven procent gestegen. Een tegenslag voor gezinnen die het niet breed hebben. Daarom wilde het dagelijks bestuur van de Vervoerregio inwoners in de lagere inkomensgroepen tegemoet komen en vervoersarmoede tegengaan. Voorzitter van het dagelijks bestuur Melanie van der Horst: ‘Vervoersarmoede betekent dat je niet de mogelijkheid hebt om te gaan en staan waar je wilt, vanwege een gebrek aan reismogelijkheden. Dat willen we natuurlijk voorkomen in de Vervoerregio, dat staat buiten kijf. We hebben daarom vijf miljoen beschikbaar gesteld om de gezinnen die tot 130% van het minimuminkomen verdienen tegemoet te komen. Zodat wij weer op bezoek kunnen bij familie, vrienden of naar sport of een hobby kunnen gaan.’ Met die vijf miljoen is de actie van het 1,5 uurs kaartje bedacht.
1,5 uurskaartje
Matthijs Terhoeve, projectmanager bij de Vervoerregio: ‘Het 1,5 uurskaartje bestaat al. Op dit moment kun je in heel de regio bij EBS, Connexxion en GVB een 1,5 uurs kaartje kopen voor zes euro vijftig. Met dat kaartje kun je anderhalf uur door de regio reizen met de bus, metro en tram. Ook kun je ermee overstappen van de ene vervoerder op de andere. Je bent dus niet beperkt tot alleen reizen met EBS of alleen reizen met GVB of alleen met Connexxion. Dat geldt ook voor het kaartje van deze actie.’
Uiterlijk van het kaartje
Aan de actie zitten een aantal spelregels vast. Zo staat er niet groot “gratis” op het kaartje. Matthijs: ‘De doelgroep voor de kaartjes zijn minima met inkomen tot 130% van het minimum. Maar je wilt niet dat, als de kaartjes bij de juiste mensen terecht komen, anderen kunnen zien wat iemand verdient. Daarom zien de kaartjes er precies hetzelfde uit als het reguliere 1,5 uurs kaartje.’