Et voilà. Het vierde dakdeel voor de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is gereed. Op het werkterrein naast de A10 ligt nu een betonnen plaat van 3.000.000 kilo die in 2023 onder de treinsporen geschoven wordt.
Door Imce Hofman
De mannen en vrouwen van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid waren op 15 november 2022 al voor dag en dauw in touw. Vanaf 6.00 uur ’s ochtends tot diep in de nacht werkten zij onafgebroken aan een betonnen plaat die volgend jaar onder treinspoor 1 en een van de twee toekomstige nieuwe sporen wordt geschoven. En daar zijn foto’s van.
Storten beton
Het was een komen en gaan van vrachtwagens op het werkterrein aan de Arnold Schönberglaan langs de A10 Zuid. Per uur gebruikten de bouwvakkers wel twaalf zogeheten betonmixers om het betonmengsel te maken dat nodig is voor de bouw van het kolossale dakdeel van zo’n 70 bij 14,5 meter oppervlakte en 1,20 meter dikte. Daarna pompten twee betonpompen in tien uur tijd het betonmengsel in de voorgebouwde bekisting, vergelijkbaar met een mal. Na tien uur was het beton voldoende uitgehard en kon het worden geëgaliseerd tot een gladde oppervlakte.