Afbeelding
maandag 21 november 2022

Vierde dakdeel Brittenpassage is af

Jasmijn van Engelen

Et voilà. Het vierde dakdeel voor de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, is gereed. Op het werkterrein naast de A10 ligt nu een betonnen plaat van 3.000.000 kilo die in 2023 onder de treinsporen geschoven wordt.

Door Imce Hofman

De mannen en vrouwen van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid waren op 15 november 2022 al voor dag en dauw in touw. Vanaf 6.00 uur ’s ochtends tot diep in de nacht werkten zij onafgebroken aan een betonnen plaat die volgend jaar onder treinspoor 1 en een van de twee toekomstige nieuwe sporen wordt geschoven. En daar zijn foto’s van.

Storten beton

Het was een komen en gaan van vrachtwagens op het werkterrein aan de Arnold Schönberglaan langs de A10 Zuid. Per uur gebruikten de bouwvakkers wel twaalf zogeheten betonmixers om het betonmengsel te maken dat nodig is voor de bouw van het kolossale dakdeel van zo’n 70 bij 14,5 meter oppervlakte en 1,20 meter dikte. Daarna pompten twee betonpompen in tien uur tijd het betonmengsel in de voorgebouwde bekisting, vergelijkbaar met een mal. Na tien uur was het beton voldoende uitgehard en kon het worden geëgaliseerd tot een gladde oppervlakte.

Vlinderen

Met een vlindermachine werd het uitgeharde beton vier uur lang geëgaliseerd. Toen het dakdeel eenmaal egaal was, werden er nog opstaande wanden op de betonnen plaat geplaatst. Daartussen komen uiteindelijk de rails te liggen en tegelijkertijd houden die de kiezelstenen onder het spoor bij elkaar.

Op spanning brengen

In de wapening van het dakdeel zijn zestien buizen verwerkt waar kabels van hoogwaardig staal doorheen lopen. Na voldoende harding van het beton worden deze kabels met behulp van vijzels op spanning gebracht. Dat kan niet in een keer: eerst wordt een voorspanning van 15% aangebracht om te voorkomen dat het beton gaat scheuren. Daarna wordt het dakdeel pas op volledige spanning gezet. Samen met 132 ton aan wapeningsstaal zorgt dit voor de robuustheid die nodig is voor een dakdeel waar dagelijks meerdere treinen overheen gaan rijden.

Dak van de Brittenpassage: nu en straks

Het dak boven de Brittenpassage bestaat uit zeven dakdelen van verschillende grootten, waarvan in november 2019 het eerste dakdeel op zijn plaats werd geschoven onder de treinsporen T2 en T3. In augustus 2021 waren de twee dakdelen onder metrospoor M1 en treinspoor T4 aan de beurt. Het dakdeel dat nu gereed is, wordt nog voor het einde van het jaar tegen de A10 aan geschoven (en komt uiteindelijk onder treinsporen T1 en T6 te liggen), om plaats te maken voor de bouw van een tweede (dat onder toekomstig treinspoor T5 en de A10 moet komen).

 

Vernieuwing station Amsterdam Zuid

Zuidasdok werkt aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Zo wordt de bestaande Minervapassage breder en hoger, en komt aan de westkant van het station een tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage. Zo kunnen de toenemende aantallen reizigers (dagelijks 250.000 reizigers in 2030 tegen 80.000 nu) veilig en comfortabel blijven reizen.