In de landelijke media was te lezen dat de vervanging van vervuilende dieselbussen door schone elektrische bussen in Nederland vrijwel stil ligt. Door de lage passagiersaantallen in het stads- en streekvervoer zou er geen geld zijn voor grootschalige investeringen in nieuw materieel. Toch is dat niet overal zo: binnen de Vervoerregio – goed voor bijna een derde van het stad- en streekvervoer in heel Nederland – gaat de vervanging van ‘vuile’ door ‘schone’ bussen gewoon door. Het doel om in de hele Vervoerregio in 2025 op zero-emissiebasis te rijden staat nog overeind, zegt ook lid van het dagelijks bestuur Gerard Slegers. ‘En daarvoor liggen we nog steeds goed op schema.’
Even wat feiten. Inmiddels rijdt veertig procent van de hele ‘bussenvloot’ binnen de Vervoerregio elektrisch. Binnen de Vervoerregio zijn er vanaf 2023 drie concessiegebieden (Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam) en binnen alle drie de gebieden rijden grofweg 250 bussen; ongeveer 750 in totaal dus. Programmamanager schoon en Duurzaam bij de Vervoerregio Gerard Hellburg legt uit: ‘In de concessie Amstelland-Meerlanden rijden al 100 elektrische bussen. Daar komt 22 september de tweede tranche van 111 bussen bij. Dan rijden daar in totaal 211 elektrische bussen en daarmee is Amstelland-Meerlanden dan al praktisch helemaal zero emissie’ Ook in Amsterdam rijdt een flink deel al elektrisch. ‘GVB, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio hebben daar een vrij pragmatische planning. Iedere keer als er een serie bussen aan het einde van zijn levensduur is, wordt die vervangen door schone elektrische bussen. De laatste bussen op fossiele brandstof worden in 2024 vervangen door elektrische.’ En dan is er nog de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland, waar net het Programma van Eisen bekend voor is en waar vervoerbedrijven op de aanbesteding kunnen inschrijven om minimaal 10 jaar het openbaar vervoer daar te verzorgen. ‘Daar zal de nieuwe vervoerder medio december 2023 meteen helemaal emissievrij rijden‘, vertelt Gerard Hellburg. ‘Als we op schema blijven, rijden we vanaf 2025 – en misschien al wel in 2024 – helemaal met schone elektrische bussen.’
Boven de tachtig procent
Lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Gerard Slegers beaamt dat goede nieuws. ‘We zitten nu op 40 procent van de vloot die ZE rijdt in de Vervoerregio. Volgend jaar rond deze tijd zal dat rond de 50 procent zijn. En de nieuwe vervoerder in Zaanstreek-Waterland gaat vanaf 10 december 2023 ook met elektrische bussen rijden. Samen met de GVB transitiestappen zitten we dan boven de tachtig procent ZE-vervoer in de Vervoerregio. Dat zal een enorme boost geven; dan zijn we als Vervoerregio ook echt weer koploper zero emissie in Nederland.’