Afbeelding
vrijdag 17 januari 2020

Vervoerregio helpt Zandvoort met mobiliteitsplan: ‘Een rollercoaster’

Ilan Sluis | Vervoerregio Amsterdam

De ogen van de hele wereld zijn begin mei gericht op Zandvoort. Dan strijkt het Formule 1-circus neer in de badplaats. In het kielzog stromen honderdduizenden bezoekers richting de kust. Om dat in goede banen te leiden, levert Vervoerregio Amsterdam zijn kennis en expertise. Twee medewerkers van de Vervoerregio zijn gedetacheerd in het projectteam van de Dutch Grand Prix van de gemeente Zandvoort.

Edwin Konings hoefde er geen twee tellen over na te denken toen de gemeente Zandvoort hulp vroeg bij de organisatie van het mobiliteitsplan rond de Dutch Grand Prix. Niet dat hij een uitgesproken raceliefhebber is, maar de uitdaging om binnen recordtijd een verkeer- en vervoersplan uit de grond te stampen voor het op-twee-na-grootste evenement ter wereld – met die harde deadline in mei in het vooruitzicht – deed zijn bloed meteen sneller stromen.

Heftig

Sinds augustus is hij, in november gevolgd door Karin Sweering, vanuit de Vervoerregio gedetacheerd bij het gemeentelijke projectteam in Zandvoort. Samen met het projectteam toetsen zij het mobiliteitsplan van de Dutch Grand Prix Group. ‘Het is sindsdien een rollercoaster geweest. Een evenement als dit brengt een speciaal soort dynamiek met zich mee. Heel heftig’, zegt hij, even terug op het kantoor van de Vervoerregio in Amsterdam.

 

Draagvlak

Om een voorbeeld te noemen: deze week is hij voor de derde avond op pad voor de Grand Prix. Een overleg met ondernemers uit Bloemendaal staat op het programma. Uiteraard hebben ook zij vragen over de bereikbaarheid van hun zaken tijdens de drie dagen van de Dutch Grand Prix. ‘Dat is een interessant gegeven. Om ook de partijen die minder profiteren van de Grand Prix – of zelfs overlast ervaren – mee te nemen in het hele verhaal. Je merkt dat het draagvlak voor de Dutch Grand Prix buiten Zandvoort snel minder wordt. Dat is het wel het mooie van de kennis en ervaring die Karin en ik hebben opgedaan bij de Vervoerregio: we zijn gewend oog te hebben voor de belangen van heel veel verschillende partijen. Mede daarom heeft de Vervoerregio als goede buur de handschoen opgepakt’, refereert Konings aan het feit dat Zandvoort niet in het gebied van de Vervoerregio ligt.

Versnelling

De Vervoerregio helpt niet alleen door het leveren van menskracht, maar heeft ook financieel bijgedragen om de capaciteit op het spoort tussen Haarlem en Zandvoort te kunnen vergroten. Momenteel wordt daar hard aan gewerkt. Konings: ‘De stroomvoorziening en de perrons worden aangepakt. Dat is wel een project wat door de komst van de Grand Prix in een versnelling is gekomen. Er werd al lang over gesproken, maar door het evenement komt deze structurele verbetering er nu.’

Op slot voor auto’s en motoren

De trein en de fiets zijn de dragers van het mobiliteitsplan voor de Dutch Grand Prix. ‘Er zijn scherpe keuzes gemaakt.  In de wijde omgeving komen P+R-locaties, zoals in Haarlemmermeer en de parkeerterreinen die ook voor het evenement Dance Valley worden gebruikt. Vanaf daar kunnen bezoekers met pendelbussen of fietsen naar het circuit. Ook kunnen bezoekers gebruik maken van buspendels met tientallen opstapplaatsen in Nederland. Verder profiteren we van bezoekers die in de omgeving overnachten, met de fiets komen, of de trein pakken. Zandvoort gaat op slot voor auto’s en motoren. Alleen bewoners, ondernemers en direct betrokkenen bij de Dutch Grand Prix krijgen doorlaatpassen. De dagelijkse activiteiten moeten zoveel mogelijk door kunnen gaan.’

Edwin Konings: 'Bij wat we nu doen, kunnen we nergens op terugvallen. Het is heel erg uitgaan van eigen kennis en kunde.’

Konings inschatting is dat de gevolgen van de toestroom van alle bezoekers mee zullen vallen, ook in omliggende gemeenten als Bloemendaal en Haarlem. Maar een garantie kan hij niet geven. ‘Bij wat we nu doen, kunnen we nergens op terugvallen. Er zijn geen verkeersmodellen, of -berekeningen die rekening houden met de komst van een evenement als de Formule 1. We hebben twee hulpmiddelen: andere races, maar die zijn door de ligging van de circuits onvergelijkbaar met Zandvoort. En een enquête die is gehouden tijdens de kaartverkoop. Dat is het. Het is heel erg uitgaan van eigen kennis en kunde.’

Geslaagd

Nog ruim drie maanden, dan is het zover. Dan kan Konings zien of alles waar hij, Sweering en de rest van het team de afgelopen maanden keihard aan hebben gewerkt, ook inderdaad zo uitkomt als bedacht. ‘Het is voor mij geslaagd als het een veilig evenement is geweest, voor iedereen. Ook als er iets onverwachts gebeurt, zoals stremmingen op het spoor, of als Max Verstappen in ronde twee uit de bocht vliegt, of er plotseling een protest is. Als er dan een organisatie staat om de stromen te beheersen en veilig te houden, dan ben ik tevreden. En ik heb door dit project een schat aan ervaring opgedaan die in de toekomst bij de Vervoerregio weer van pas komt op het gebied van mobiliteit rondom dit soort evenementen. Dat is heel wat waard.’