Afbeelding
dinsdag 30 maart 2021

Verlichting op fietsroute IJburg-Weesp

Hilde Postma

Nog dit jaar komt er verlichting op de fietsroute langs het Amsterdam-Rijnkanaal tussen het Amsterdamse IJburg en Weesp. Daarmee hoeven scholieren en forenzen ’s ochtends en ’s avonds niet langer in het donker te fietsen. Het is ‘relatief gezien maar een klein project’, zegt Martijn Sargentini, programmamanager bij de Vervoerregio ‘maar wel een met een ingewikkelde achtergrond.’ De ouders van de schoolgaande kinderen die de verantwoordelijke gemeentes aanschreven om goede verlichting te bepleiten, vingen lange tijd bot omdat de route maar liefst door vier (!) gemeentes loopt.

Martijn Sargentini:

‘Wij kregen brieven van ouders die met hun handen in het haar zaten: hun kinderen moeten van Weesp naar het Amsterdamse IJburg – en andersom – naar school fietsen over een donkere weg. Het gaat om een fietsroute door een buitengebied langs het Amsterdam-Rijnkanaal die ook over een grote spoorbrug voert. In de winter werd er op die route niet gestrooid en ook verlichting ontbrak. Ouders maakten zich daar terecht zorgen over. Maar ze wisten niet hoe ze de gemeenten zover konden krijgen dat ze hier werk van gingen maken. Want het gecompliceerde is dat de route niet alleen door Amsterdam en Weesp loopt, maar ook nog over het grondgebied van de gemeenten Diemen en zelfs Gooise Meren.’ (zie onder)

Fietsroute, gedeelte Diemen: Oude Muiderstraatweg

John Waardenburg, projectbegeleider Amsterdam:

‘Deze route wordt inderdaad veelvuldig gebruikt door middelbare scholieren. Maar ook door forenzen – die op de fiets naar hun werk gaan. Omdat de route onverlicht is, hadden fietsers ’s ochtends en ’s avonds het idee in een soort woud te fietsen. En dan lopen er dus drie verschillende gemeentegrenzen over de route waardoor het lastig was om een oplossing te vinden.’

Strooizout

Martijn: ‘De Vervoerregio is er met aantal gemeenten in gedoken. Wat vrij snel lukte, was om de gemeenten een afspraak te laten maken om in de winter de route begaanbaar te houden en ook op een deel van elkaars route te strooien. Maar het allerbelangrijkste – de verlichting – lag ingewikkelder. In het begin keek iedereen elkaar aan: ‘het is mijn grond niet’, ‘we hebben geen geld’, ‘we hebben geen project daarvoor’. Het zijn dingen die we vaker horen.’

Bemiddeld

Martijn: ‘Als Vervoerregio hebben we bemiddeld. Wat daarbij hielp, is dat de gemeente Amsterdam – die gaat fuseren met Weesp – al mensen heeft ingezet om klussen te doen vooruitlopend op de fusie. Een van de klussen was om op het gebied van Weesp deze route te gaan verlichten. Wij hebben de andere gemeenten erbij gehaald en gevraagd: kan de projectleider niet ook voor de andere gemeenten bekijken wat er nodig is om op het héle traject verlichting aan te brengen – als de Vervoerregio een deel van de kosten financiert? John Waardenburg, de Amsterdamse projectleider die de verlichting op het deel voor Weesp zou regelen, wilde wel naar de hele route kijken.’

Gedeelte Gooise Meren: Merwedekanaal

Specialisme

John: ‘Jazeker wilde ik dat wel doen! Verlichting is mijn specialisme: ik doe al 25 jaar lang projecten op het gebied van openbare verlichting! Het is een apart vakgebied: heel specifiek en technisch maar leuk om te doen. Ik ben daarmee aan de slag gegaan. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk is er een samenwerkingsovereenkomst getekend. Daarvoor hebben we het traject in tweeën gedeeld. Weesp heeft zijn eigen aannemer gecontracteerd. en Diemen/Gooise Meren hebben een andere aannemer. Op het Amsterdamse deel IJburg was er al verlichting. Ikzelf ben projectleider van het project in Weesp. Ik ben ingehuurd door Amsterdam maar nu aan Weesp uitbesteed. In verband met de fusie werk ik alvast aan zaken die geregeld moeten worden om de fusie ook op ambtelijk niveau straks (in 2022) vlekkeloos te kunnen laten starten.’

Subsidie

Martijn: ‘De Vervoerregio heeft een subsidie beschikbaar gesteld en er zijn ontwerpen gemaakt. Door de invallende vorst duurde het even voordat de echte uitvoering kon beginnen. Maar inmiddels is het zover! Met het deeltraject in Weesp wordt in april begonnen. Daarna volgen ook de deeltrajecten in Diemen en Gooise Meren.’

Gedeelte Weesp: Spoorpad

Volgverlichting

John: ‘In Weesp passen we een mooie nieuwe technologie toe: we gebruiken volgverlichting. Dat houdt in dat als er iemand aankomt de verlichting aan gaat, en als hij verder fietst de verlichting weer uitgaat. Dat is minder belastend voor flora en fauna. We gebruiken ook ledverlichting waardoor we een laag energieverbruik hebben. Dat is natuurlijk sowieso goed voor het milieu. Ik begreep van Diemen en Gooise Meren dat zij naar een zelfde soort verlichting aan het kijken zijn. Het traject in Weesp is rond de zomer klaar. In Diemen en Gooische Meren is dat waarschijnlijk in het derde kwartaal het geval. Dus dan kunnen fietsers via een verlichte route tussen Weesp en IJburg heen en weer fietsen!’

Waardevol

Martijn: ‘Het oplossen van dit soort zaken maakt het werk bij de Vervoerregio heel leuk – en heel waardevol. Zeker als zo’n opgave begint vanuit een vraag van bezorgde ouders die van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ze hadden alle wethouders al aangeschreven. Zij snapten er ook niets meer van. Maar de Vervoerregio kan zeggen: we brengen de vier gemeentes bij elkaar, we maken ze enthousiast, we beleggen vergaderingen en leggen er geld bij. Dit is maar een klein project maar het geeft wel in de kern aan waarvoor de Vervoerregio er is. Er wordt iets bereikt in een gebied waarvan gemeenten soms zeggen: dat is m’n achtertuin, dat interesseert me niet zo.’

Opmerkelijk

‘Het opmerkelijke is dat wij in precies dezelfde hoek – wat echt een soort niemandsland is – al eens eerder met hetzelfde bijltje hebben gehakt. We hebben toen voor elkaar gekregen dat de Muiderfietsbrug is aangelegd. Dat was wel een groter project – van 18 miljoen euro – en dit is een relatief klein project. Maar we hadden toen met precies dezelfde wirwar aan gemeentegrenzen te maken! Het leuke is dat de fietsroute onder die brug doorloopt.’

Verloop fietsroute 

De route loopt vanaf Amsterdam-IJburg via het grondgebied van Diemen naar de spoorbrug richting Weesp, aan de westkant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Gooise Meren ligt aan de overkant van het kanaal: de oostkant. Raar maar waar: de gemeentegrens loopt voor een klein stukje over het kanaal. Een piepklein stukje Gooise Meren ligt zo aan de kant van de Vervoerregio. Martijn: ‘Dat heeft te maken met de historie. Nog voor het Amsterdam-Rijnkanaal werd aangelegd, grensde Gooise Meren aan Diemen. Toen besloten werd het Amsterdam-Rijnkanaal uit te graven, zijn de gemeentegrenzen nooit aangepast. Maar zo kan het dus dat Gooise Meren nog ‘eigenaar’ is van een deel van de fietsroute.’

Heeft u vragen? Stel ze hier.