Afbeelding
maandag 21 februari 2022

Verbouwing treinstation Schiphol op stapel

Hilde Postma

Het treinstation van Schiphol Airport gaat op de schop. De eerste stap om van dit treinstation een comfortabel en veilig vervoersknooppunt te maken is gezet: ProRail en bouwbedrijf BAM Infra Nederland hebben daarvoor een contract ondertekend. In het voorjaar van 2023 wordt gestart met de verbouwing. De verbouwing komt voort uit een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Haarlemmermeer, de Vervoerregio Amsterdam, NS, Schiphol en ProRail.

De verbouwing van het treinstation is een onderdeel van het verbeteren van het trein- en busstation en het creëren van meer capaciteit op de Multimodale Knoop Schiphol. Het stationsgebied krijgt meer capaciteit, het station wordt overzichtelijker en looproutes worden voor reizigers logischer.

Stijgpunten verbeterd

ProRail verwacht een reizigersgroei van 30 procent in 2030. Op de Multimodale Knoop Schiphol (MKS) komen op een relatief klein gebied veel functies samen. Arjan Bieshaar, projectdirecteur MKS: ‘Het treinstation bijvoorbeeld is uitgegroeid tot een van de vijf grootste stations van Nederland. De huidige MKS is gebouwd in de jaren ’90 en aanpassingen zijn nodig om voldoende capaciteit te creëren voor het groeiende aantal reizigers.’ Hij vervolgt: ‘Schiphol, ProRail, NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijk het hele gebied aan te pakken.’

Stijgpunten verbeterd

Tijdens de verbouwing worden bestaande ‘stijg- en daalpunten’ aangepakt. Dit zijn de trappen, roltrappen en hellingbanen die van de treinperrons naar Schiphol Plaza leiden. De hellingbanen worden vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen worden verbreed. Ook worden van enkele roltrappen dubbele roltrappen gemaakt. Verder komen er brandweringen rondom de stijg- en daalpunten en bestaande liften en worden de technische ruimten aangepast. Ook de bestaande liften worden gerenoveerd. Het uitwerken van het ontwerp en de voorbereiding gebeurt dit jaar. Naar verwachting start aannemer BAM in het voorjaar van 2023 met de verbouwing.

Aangenaam en veilig

Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord ProRail: ‘Met deze werkzaamheden maken we van station Schiphol Airport een aangenamere en veiligere plek. Het station kent momenten waarop het erg druk is en de perrons volraken met reizigers. Dat is onprettig en dat moet na de verbouwing verleden tijd zijn. Tegelijk bereiden we ons voor op de toekomst. Zo zijn we na deze verbouwing ook klaar voor de komst van de Airport Sprinter, waar de introductie nu van wordt voorbereid.’

Directe verbinding busplatform

Op de langere termijn komen er ook nieuwe (rol)trappen en liften voor een directe verbinding met het bovengelegen busplatform. Op die manier kunnen reizigers rechtstreeks van en naar het perron richting de bus en hoeven geen omweg via Schiphol Plaza te maken. Hiermee wordt de drukte op Schiphol Plaza ontlast.

‘Uitdagende klus’

Jeroen Bieshaar noemt de samenwerking met BAM ‘een belangrijke mijlpaal omdat dit ons weer een stapje dichterbij het uiteindelijke resultaat brengt: een veilig en overzichtelijk gebied waar ruimte is voor het groeiende aantal reizigers.’ Henk Post, directeur van BAM Infra Regionaal reageert: ‘We zijn blij dat we onze jarenlange relatie met ProRail en Schiphol verder voortzetten met dit project. Dit vormt een stevige basis voor deze uitdagende klus. Op basis van onze nauwe samenwerking en ervaring zijn we met elkaar in staat tot het beste resultaat te komen. Dit alles voor een mooier Schiphol.’