Afbeelding
vrijdag 23 september 2022

Verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start op Dijksgracht

Quin Biervliet | Vervoerregio Amsterdam

Elke dag rijden er  zo’n 5.500 treinen over zevenduizend kilometer spoor. Via ruim 400 stations komen er 1.2 miljoen reizigers en 110.000 ton goederen op hun bestemming. De verwachting is dat deze aantallen de komende jaren toenemen met 30 tot 40 procent. Met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) draagt de Vervoerregio Amsterdam actief bij aan de verbetering van de regionale bereikbaarheid. Hierdoor kunnen er straks meer treinen rijden vanuit Utrecht, Weesp en Zaanstad naar Amsterdam.

Door ProRail

Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette deze week haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal dat meer ruimte moet maken voor treinen, reizigers en goederen, meldt ProRail.

Tjalling Smit (NS), staatssecretaris Vivianne Heijnen, machinist Marc Vlaar van Strukton, wethouder Melanie van der Horst en Mirjam van Velthuizen (ProRail) op de Dijksgracht

Klaar voor de toekomst

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

Zorgvuldige voorbereiding

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: wat moet er worden ingericht om de verwachte groei van 30% meer reizigers en 50% meer goederenvervoer aan te kunnen? Hoe zal er moeten worden uitgebouwd binnen de bestaande ruimte op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe kan ervoor worden gezorgd dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.” De projecten in Amsterdam horen bij het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hiermee wordt de verwachte reizigers- en goederengroei in meer delen van het land mogelijk gemaakt.

PHS wordt door ProRail samen met Vervoerregio, gemeente Amsterdam, andere partners en vervoerders uitgevoerd.

Beginnen bij de start

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen niet alleen sporen maar ook veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.” Bekijk hier het filmpje

Wat gebeurt er daarna?

Ook het centraal station gaat vanaf eind 2023 ingrijpend verbouwd worden. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. De verbouwing duurt zeker tot 2030.

Voor de stad Amsterdam is de verbouwing belangrijk, geeft voorzitter van de Vervoerregio Melanie van der Horst aan: “De groei van de stad betekent ook meer reizigers. Goede treinverbindingen helpen ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar worden het station en het spoor nu op aangepast. Daarbij wil ik wel samen met ProRail kijken naar het belang van de omwonenden van het spoor, door afspraken te maken over het verminderen van de geluidsoverlast en het vergroenen van de omgeving rond het spoor.”