Zorgvuldige voorbereiding
De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: wat moet er worden ingericht om de verwachte groei van 30% meer reizigers en 50% meer goederenvervoer aan te kunnen? Hoe zal er moeten worden uitgebouwd binnen de bestaande ruimte op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe kan ervoor worden gezorgd dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?
Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.” De projecten in Amsterdam horen bij het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hiermee wordt de verwachte reizigers- en goederengroei in meer delen van het land mogelijk gemaakt.