Jouke van Dijk is als technisch manager M7 bij het GVB van begin tot eind betrokken bij het testen van de M7. Afgelopen tijd heeft de M7 een aantal testnachten achter de rug waarbij niet met reizigers getest is, maar met zo’n 57.500 kg aan zandzakken. Tijd voor een update dus!
Door redactie GVB
Vooraf getest door CAF in Spanje
De M7 komt niet onbeproefd naar Nederland. Jouke: ‘Voordat de metro’s naar ons toe komen, worden ze al uitgebreid bij leverancier CAF in Corella getest. Omdat hun testbaan anders is dan onze metrobaan moeten wij samen met CAF en Alstom een deel van de testen opnieuw doen. En dan met name de zogenaamde integratie-testen. Naast testen in de werkplaats, testen we sinds september ook in de nacht op de metrobaan.’
Testen in de nacht bijzonder
Metrobestuurder André Boer is ook nauw betrokken bij het testteam. Samen met twaalf andere collega’s zijn zij de M7 metro-testbestuurders. Zij hebben de eer om alvast met de nieuwe metro te rijden en allerhande testen ermee uit te voeren. André: ‘Er werken in zo’n testnacht veel mensen mee. Iedereen heeft een eigen rol. Mijn rol is om als metrobestuurder te testen en mijn bevindingen door te geven. Ik heb nu vier testnachten gehad. Hoewel we maar beperkt de tijd hebben (het testen gebeurt buiten de dienstregeling om tussen 01.00 en 05.00 uur) is het testen in de nacht toch wel heel bijzonder. Het is pikkedonker en er zijn geen reizigers. Je komt dus veel meer met het voertuig en de techniek in aanraking. Het is hét moment om zaken die nog niet optimaal werken op te sporen zodat we dat nog kunnen aanpakken. Want begin 2023, wanneer de metro met reizigers in de dienstregeling gaat rijden, willen we hen ook echt iets moois geven!’