Afbeelding
woensdag 5 april 2023

Twee mijlpalen behaald: eerste paal zit in de grond en hoogste punt is bereikt op de busremise in Baanstee Noord

Jasmijn van Engelen

Op het bouwterrein van ‘kavel 18’ in Baanstee Noord wordt hard gebouwd! Kort geleden werd de eerste mijlpaal, of heipaal, behaald. Inmiddels is daar een tweede mijlpaal bij gekomen. Dinsdag 4 april werd de vlag gehesen door dagelijks bestuurslid en portefeuillehouder duurzaamheid van de Vervoerregio Gerard Slegers en CEO van EBS Wilko Mol. Gerard Slegers: ‘Na het slaan van de eerste paal, is nu het hoogste punt van de bouw van het laadstation bereikt. Daarmee ligt de ontwikkeling van het grootste laadstation voor elektrische bussen van Nederland goed op schema. In december is de laadinfra van 54 aansluitingen gereed om hier 128 elektrische bussen op te laden om de dienstregeling in de regio te gaan rijden. Een enorme klus die we met elkaar, Vervoerregio en EBS, klaren.’

Wilko Mol: “Het is fantastisch om te zien dat de duurzame stalling die we met elkaar hebben bedacht nu ook zichtbaar wordt. En we realiseren dit samen met onze partners met maar één doel: Uitstekend duurzaam openbaar vervoer bieden voor iedereen in Waterland en Zaanstreek.”

Sinds februari 2023 is het iedere dag druk op het terrein. Jos Harms, van vervoersbedrijf EBS: ‘We werken hier met zes bouwbedrijven samen om dit aan het eind van het jaar af te krijgen.’ Dat nu het hoogste punt bereikt is, betekent dat de werkzaamheden spoedig verlopen. Een mooi moment om bij stil te staan.

Pannenbier

Het bereiken van het hoogste punt is een symbolisch moment in de bouw. Het wordt ook wel Pannenbier genoemd. Bouwvakkers krijgen dan bier van de opdrachtgever, omdat de dakpannen gelegd kunnen gaan worden. Nu worden op deze plek geen normale dakpannen gelegd maar zonnepanelen, maar bier was tijdens het vieren van deze mijlpaal zeker aanwezig. Met alcohol en natuurlijk ook alcoholvrij en met feestelijke borrelhapjes.

Elektrische bus

Waarom wordt er op het terrein zo hard gewerkt? Nou, uiteindelijk moeten er op het terrein zo’n 128 bussen kunnen staan om op te laden. De nieuwe concessie in het gebied Zaanstreek-Waterland is namelijk helemaal elektrisch.

Goodybags voor na het feest

Muzikanten spelen tijdens de feestelijke mijlpaal van het hoogste punt

Indeling

Op de locatie komen niet alleen oplaadplekken voor bussen. Jos: ‘Er komt zo’n 1200 vierkante meter aan kantoor en 1400 vierkante meter aan werkplaats. In die werkplaats kunnen 6 tot 10 bussen onderhouden worden. En de bussen moeten natuurlijk wel schoon blijven, dus er komt ook een wasstraat.’

Zonnepanelen

Boven de plek waar de bussen opgesteld staan komen zonnepanelen. 128 bussen opladen kost namelijk wel wat energie. Ook de daken van het kantoor en de werkplaats krijgen zonnepanelen. Jos: ‘Als het zonnig is wekken die panelen veel energie op. Wat er overdag opgewekt wordt stoppen we in een batterij om de bussen deels ’s nachts weer te kunnen opladen.

Planning en een nieuwe rol

Het bouwrijp maken van de grond gaat tot nu toe vlotjes volgens planning. Daar is dan ook veel over nagedacht. Peter de Winter, Senior Adviseur openbaar vervoer bij de Vervoerregio: ‘Normaal krijgt een vervoerder anderhalf jaar vanaf het moment dat ze te horen krijgen dat ze mogen rijden in een bepaald gebied om alles in orde te maken. Maar in anderhalf jaar een stuk grond aankopen, bouwrijp maken en een busremise plaatsen is niet te doen. De wachttijd voor aansluiting op het stroomnetwerk van Liander is bijvoorbeeld al langer dan anderhalf jaar. Als Vervoerregio wisten we dus dat we zelf aan de slag moesten als we wilden dat vanaf eind 2023 alle bussen in Zaanstreek-Waterland elektrisch rijden. Daarom hebben we voor het eerst een nieuwe rol opgepakt. We hebben zelf de grond aangekocht en de aansluiting bij Liander geregeld. Het was spannend om dat te doen en we hebben veel geleerd. We moesten namelijk allerlei kennis opdoen die we voorheen niet hadden.’

Op de bouwhekken is te zien hoe de busremise er uiteindelijk uit komt te zien

De eerste paal gaat de grond in

Vooruit kijken

Dat de bouw nog volgens planning loopt – ‘al een hele prestatie in Nederland’ lacht Jos- is ook te danken aan goed vooruit kijken en samenwerken met de verschillende partijen die nu gaan bouwen op de grond. Dat zijn Van Delft Infra voor het grondwerk, Aan de Stegge Twello voor de bouw van het kantoor, de werkplaats en de washal, Spie voor de installatie van de laadapparatuur, Siemens voor de laadpalen, Iwell voor de batterijopslag en Izen voor de zonnecarport. Want de levering van materialen is in heel Europa langzamer dan vroeger. Jos: ‘We hebben een hoop vooraf ingekocht. Zodat ze ruim de tijd hadden om geleverd te worden. Daardoor kunnen we aan de slag. Maar het vraagt wel veel ruimte. Op het terrein liggen nu ongeveer 1100 pallets met stenen. Veel van de materialen en contracten hebben we in 2022 afgesloten en besteld. Hierdoor kunnen we tot nu toe goed omgaan met de onzekere markt, schaarste en prijsstijgingen.

Schoon en stil

De hamvraag is natuurlijk: waarom willen de Vervoerregio en EBS zo graag uitstootvrij rijden? Daar is Peter duidelijk in: ‘Elektrisch vervoer is stiller. De inwoners in Zaanstreek-Waterland gaan dus minder last hebben van geluidsoverlast. En het is een verbetering van de luchtkwaliteit, want er wordt niks uitgestoten. Dat zijn fijne voordelen voor inwoners en reizigers. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat we ons aan de klimaatdoelen houden. In de Vervoerregio hebben we afgesproken dat we in lijn met de akkoorden van Parijs in 2025 volledig uitstootvrij ov hebben. Daar zijn we nu hard naar op weg. Als in december de bussen allemaal rijden en opladen bij de remise ben ik trots.’