GVB kreeg veel vragen of de huidige corona-situatie ook effect heeft op de instroom van de nieuwe 15G trams, en later de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. De redactie belde met Esther Tolner, projectmanager 15G/M7 en vroeg haar een korte update te geven over de laatste stand van zaken. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: vooralsnog lijkt het mee te vallen met de gevolgen.
van de nieuwsredactie van GVB
Hoe staat het er nu voor, Esther? De 15G trams druppelden gestaag binnen, en de bouw van de eerste nieuwe M7 metro was in volle gang?
En toen was daar het corona-virus en legden fabrieken in tal van landen, te beginnen in China en later ook Europa, hun productie stil. Tsja. Dat was wel even een tegenvaller voor onze projecten. Maar laten we voorop stellen: gezondheid en veiligheid gaan boven alles. Onder welke omstandigheden dan ook. De beide projectteams hebben zich snel aan de situatie aangepast. Het voordeel is dat we voor zowel de nieuwe trams als metro’s dezelfde fabrikant hebben. Zo konden en kunnen we snel en efficiënt schakelen. Online vergaderen, veel telefonische overleggen, appen en om de dag onze vaste overleggen met fabrikant CAF. Vooral voor CAF was en is de impact groot. In Spanje werden alle niet-essentiële activiteiten op last van de overheid stilgelegd. Dus ook de productie in de fabrieken waarin aan onze nieuwe voertuigen werd gewerkt. En de magazijnen werden gesloten. Dat betekend dat ook onderleveranciers in Spanje en daarbuiten die materialen voor de fabricage van deze voertuigen produceren, die materialen dus niet konden afleveren bij CAF. Ze zouden daar letterlijk voor een dichte deur staan. Het kantoorpersoneel van CAF werkt wel zoveel mogelijk door. We hebben deze periode goed kunnen benutten door met elkaar allerlei ‘restpunten’ voor de nieuwe 15G tram af te vinken. Denk daarbij aan kleine laatste wijzigingen en bijvoorbeeld de documentatie voor het onderhoud. Zeker geen verloren tijd dus! En het goede nieuws is dat de productieafdelingen en magazijnen van CAF in Spanje vanaf 20 april weer open zijn. We bekijken sinds die tijd welke activiteiten en onderdelen van de productie wel weer mogelijk zijn. Voor CAF én voor onze Spaanse inspecteurs uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke 1,5 meter afstand en allerlei andere vereiste beschermingsmiddelen. Langzaam maar zeker komt er weer beweging in.