Afbeelding
maandag 18 mei 2020

Trouwe fans van 15G trams moeten nog even geduld hebben door coronacrisis

Hilde Postma

GVB kreeg veel vragen of de huidige corona-situatie ook effect heeft op de instroom van de nieuwe 15G trams, en later de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. De redactie belde met Esther Tolner, projectmanager 15G/M7 en vroeg haar een korte update te geven over de laatste stand van zaken. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: vooralsnog lijkt het mee te vallen met de gevolgen.

van de nieuwsredactie van GVB

Hoe staat het er nu voor, Esther? De 15G trams druppelden gestaag binnen, en de bouw van de eerste nieuwe M7 metro was in volle gang?
En toen was daar het corona-virus en legden fabrieken in tal van landen, te beginnen in China en later ook Europa, hun productie stil. Tsja. Dat was wel even een tegenvaller voor onze projecten. Maar laten we voorop stellen: gezondheid en veiligheid gaan boven alles. Onder welke omstandigheden dan ook. De beide projectteams hebben zich snel aan de situatie aangepast. Het voordeel is dat we voor zowel de nieuwe trams als metro’s dezelfde fabrikant hebben. Zo konden en kunnen we snel en efficiënt schakelen. Online vergaderen, veel telefonische overleggen, appen en om de dag onze vaste overleggen met fabrikant CAF. Vooral voor CAF was en is de impact groot. In Spanje werden alle niet-essentiële activiteiten op last van de overheid stilgelegd. Dus ook de productie in de fabrieken waarin aan onze nieuwe voertuigen werd gewerkt. En de magazijnen werden gesloten. Dat betekend dat ook onderleveranciers in Spanje en daarbuiten die materialen voor de fabricage van deze voertuigen produceren, die materialen dus niet konden afleveren bij CAF. Ze zouden daar letterlijk voor een dichte deur staan. Het kantoorpersoneel van CAF werkt wel zoveel mogelijk door. We hebben deze periode goed kunnen benutten door met elkaar allerlei ‘restpunten’ voor de nieuwe 15G tram af te vinken. Denk daarbij aan kleine laatste wijzigingen en bijvoorbeeld de documentatie voor het onderhoud. Zeker geen verloren tijd dus! En het goede nieuws is dat de productieafdelingen en magazijnen van CAF in Spanje vanaf 20 april weer open zijn. We bekijken sinds die tijd welke activiteiten en onderdelen van de productie wel weer mogelijk zijn. Voor CAF én voor onze Spaanse inspecteurs uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke 1,5 meter afstand en allerlei andere vereiste beschermingsmiddelen. Langzaam maar zeker komt er weer beweging in.

Er zijn nu zeven 15G trams binnen in Amsterdam.

En de voertuigen?
We hadden voordat corona de kop opstak zeven nieuwe 15G trams binnen. Ons plan was om, zodra we minimaal tien nieuwe 15G trams binnen zouden hebben en ook de indienststellingsvergunning (de aanvraag is in procedure, red.), deze voor onze reizigers in de dienstregeling te laten rijden. Zo kon iedereen alvast kennismaken met de nieuwe aanwinsten vóórdat ze ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn vanaf eind dit jaar.

Waarom minimaal tien?

Dat is omdat we dan op een gehele lijn een solide dienstregeling zouden kunnen rijden, met voldoende trams als reserve. Geen man overboord dat dit nu helaas in het water valt, maar toch erg jammer voor onze reizigers en trouwe 15G fans… Die zullen nog even geduld moeten hebben.
We weten hopelijk binnenkort wanneer de productie weer volledig van start kan gaan en wanneer het transport van de 15G trams van Spanje naar Nederland hervat kan worden. Op de totaalplanning hebben we nu wat minder speling, maar we voorzien vooralsnog geen problemen dat we niet voldoende nieuwe trams in Nederland hebben voor het testen op de Amstelveenlijn, en om vanaf eind 2020 in dienstregeling in te zetten op Lijn 25. Daar hebben we vijfentwintig 15G trams voor nodig, die in R-net kleurstelling komen. Dat aantal is voldoende om vanaf 2024 ook de dienstregeling naar Uithoorn uit te voeren.

De M7 metro is nog niet in het stadium van de serieproductie. Het werk in Spanje gebeurt nu met inachtneming van twee meter afstand en het gebruik van een mondkapje.

Dat klinkt hoopgevend! En de bouw van nieuwe M7 metro’s?
Collega Martin Slippens gaf hier in februari een mooie update over. Helaas moest door deze situatie natuurlijk ook de bouw van het casco M7-voertuig worden stilgelegd. We konden wel door met het afronden van de laatste detailontwerp zaken. Denk aan welke kabels waar precies moeten komen. De planning was dat rond april diverse systemen en onderdelen naar Spanje zouden komen om geplaatst te worden in de metro. Dat is niet gebeurd. Sommige leveranciers produceren wel door en daar liggen materialen klaar, andere leveranciers liggen nog volledig stil. Voor de M7 metro is het nog te vroeg om te zeggen of deze vertraging effect zal gaan hebben op de komst van het eerste M7 voertuig en de testen daarmee. Anders dan de 15G tram, is de M7 metro ook nog niet in het stadium van de serieproductie. Dus we bekijken met fabrikant CAF of er tijd kan worden ingelopen. Maar eerst maar eens kijken hoe de komende weken verlopen, en hoe de maatregelen in de verschillende landen eruit komen te zien. Het blijven spannende en onwerkelijke tijden voor iedereen.