
Tramhaltes op Nieuwezijds Voorburgwal verplaatst en toegankelijk gemaakt
De tramhalte op het Koningsplein waar tram 2 en 12 halteren, wordt verplaatst naar het Singel tegenover de Universiteitsbibliotheek en toegankelijk gemaakt.
De nieuwe halte op het Singel wordt 62 meter lang en er zullen twee trams tegelijkertijd kunnen stoppen, vertelt projectbegeleider Boni Goedhart van de Vervoerregio. ‘De halte op het Koningsplein voldeed niet aan de toegankelijkheidseisen. De nieuwe halte op het Singel zal goed toegankelijk zijn voor iedereen. Op het Koningsplein ontstaat er meer voetgangersruimte, ruimte voor groen en komen er fietsparkeervoorzieningen.’
Het verplaatsen naar de locatie Singel is onderdeel van de herverdeling van de haltes binnen het project herprofilering Nieuwezijds Voorburgwal. De huidige haltes Koningsplein, Spui, Dam en Nieuwezijds Kolk maken plaats voor: Singel, Paleisstraat, Dam (Molsteeg) en de verplaatste halte Nieuwezijds Kolk. Die keuze maakt het mogelijk om de doorstroming van de trams te verbeteren en meteen ook alle haltes toegankelijk te maken. De Vervoerregio draagt financieel bij aan deze verbeteringen.


Voor de herinrichting is de Nieuwezijds opgeknipt in 2 delen: Zuid: vanaf Paleisstraat via Singel tot aan Koningsplein en Noord: tussen Paleisstraat en de Martelaarsgracht. De ‘Nieuwezijds’ verandert hiermee in een aangenaam groen stadsgebied met meer ruimte voor voetgangers en fietsers met eenrichtingsverkeer. Er komt ook een parkje op het tracé van de tram op de Postzegelmarkt, nabij de Wijde Steeg. De stoepen worden breder en er komt een fietspad in 2 richtingen, waardoor er een doorlopende fietsverbinding ontstaat tussen het station en de Munt. Daarmee zal er dus ook tussen de Rosmarijnsteeg en het Spui, waar het fietspad nu aan één kant ontbreekt, straks doorgefietst kunnen worden.
Met de vernieuwing van het zuidelijk deel van de Nieuwezijds Voorburgwal is al een begin gemaakt. Tijdens de werkzaamheden vindt tevens onderhoud van de trambaan plaatst. Bij de nieuwe halte Singel wordt een spoorconstructie toegepast die beter bestand is tegen slijtage en minder trillingen en geluidsoverlast veroorzaakt.
Volgens planning zal het zuidelijk deel in het tweede kwartaal van 2022 klaar zijn. Klik hier voor meer informatie:
Heeft u vragen? Stel ze hier.
anoniem
Inderdaad enorme verspilling dat de sporen en de fundering en bestrating er tussen en er direct naast, die vorig jaar allemaal vernieuwd waren nu alweer gesloopt worden. Laat het maar aan de gemeente om veel geld te verspillen en opnieuw hinder te veroorzaken.
anoniem
Ik zit ook met enige verbazing naar die nieuwe halte Singel te kijken. Op het oog inderdaad vrij weinig ruimte, de smalste abri’s zonder zijschotten (lekker in de regen op zo’n drukke halte midden in het Centrum) en dan staan die bomen er ook nog eens tussen. Qua ruimte en abri’s een grote stap terug ten opzichte van de halte op het Koningsplein.
anoniem
wordt veel te smal, vooral halte zijde Singel, stappen altijd veel mensen in/uit en met die bomen kun je geen kant op bij uitstappen, kinderwagens, rolstoelen etc
anoniem
De tramsporen op het Singel zijn pas een half jaar geleden vernieuwd. Nu alweer???
Ria
Lijn 5 rijdt daar al een tijdje niet meer
Nick
Paleisstraat is de halte voor de trams richting leidsestraat.
Dam (molsteeg) is voor de trams richting CS en richting de Raadhuisstraat. Voor de magna plaza komen dus drie sporen: twee stad uit, 1 stad in.
anoniem
Dat klopt. Tram 5 stopt sinds de opening van de Noord/Zuidlijn niet meer bij halte Koningsplein.
anoniem
Gaan de trams op de lijnen tussen cs en leidseplein zowel op de nieuwe halte paleisstraat als op de nieuwe halte dam halteren?
Tram 5 komt trouwens niet langs het koningsplein toch?
anoniem
Halte “Kolk” bestaat niet. Nieuwezijds Kolk welk.
Hilde Postma
Merci, ik pas het aan!