Afbeelding
donderdag 14 januari 2021

Trambaan Wijttenbachstraat krijgt nieuwe verharding

Hilde Postma

Sinds 4 januari werkt GVB aan de vervanging van de trambaan in de Wijttenbachstraat. De straat is daardoor afgesloten voor al het autoverkeer. Projectleider San Stevens vertelt meer over het hoe en waarom van de werkzaamheden.

door de redactie van GVB

San: ‘De huidige trambaanverharding bestaat uit betonnen platen. Deze vervangen we door asfalt. Sommige platen zijn los komen te liggen, bijvoorbeeld omdat er water onder komt. Deze platen kunnen dan gaan trillen als er een bus of tram over rijdt. Met het nieuwe asfalt is dit verleden tijd. Het wordt voor de buurt stiller en voor de busreizigers is het comfortabeler.’

Verschillende fases

Er wordt gewerkt in verschillende fases. San: ‘Omdat de trams van lijnen 1 en 3 blijven rijden, kan niet in één keer de hele straat worden opengelegd. Daarom verwijderen we steeds stukken van ongeveer 50 meter. Ook staat er een brandweerkazerne in de Dapperstraat. De brandweer moet van de kruising gebruik kunnen blijven maken. Tegelijk blijft zo de markt beter toegankelijk voor de ondernemers.’

Piet Heintunnel

Tegelijk wordt er verderop, bij het Oosterpark, gewerkt. San: ‘Het is belangrijk dat ons werk afgerond is voordat de gemeente straks start met de renovatie van de Piet Heintunnel. Daarnaast willen we de periode dat de bussen omrijden, zo kort mogelijk houden. Door beide projecten tegelijk uit te voeren, kan de bus eerder weer zijn normale route rijden.’

Werken in coronatijd

Vanwege corona is er een extra keet geplaatst, zodat de medewerkers op voldoende afstand van elkaar kunnen schaften. San: ‘We hebben ook mondkapjes bij ons, voor als we dicht bij elkaar moeten staan bij bepaalde werkzaamheden.’

Weersomstandigheden

Als het vriest of veel regent, hardt het beton niet goed uit. We moeten dan bepaalde werkzaamheden uitstellen. San: ‘Zolang we geen lange vorstperiode krijgen, is het werk in de Wijttenbachstraat op 19 maart voltooid. De bewoners hebben dan weer een mooie geasfalteerde straat. Even afkloppen, maar als alles goed gaat, hoeven we de komende 15 jaar geen groot onderhoud meer te plegen op deze plek.’

Vragen

Met vragen kun je terecht bij GVB Klantenservice. Houd de pagina gvb.nl/1651 in de gaten voor updates over deze werkzaamheden!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 januari 2021 | 10:34

anoniem

@Gerard Een medewerker van GVB heeft mij een keer uitgelegd dat die platen nogal wat problemen geven. Je ziet dan ook dat ze de afgelopen tijd weer (grotendeels) zijn verdwenen. De twee grootste problemen die ik mij kan herinneren:

Op het punt waar de platen gewoon asfalt raken ontstaat te snel schade aan het asfalt. Daar komen scheuren en brokkelt de boel vervolgens af waardoor regelmatig herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden.

Tweede probleem ligt bij gecombineerde tram-/busbanen zoals in de Wijttenbachstraat. Die platen veroorzaken meer geluid als regulier wegverkeer (bussen, auto’s, etc.) er overheen rijdt. Ook is het rijcomfort een stuk minder dan bij asfalt.

16 januari 2021 | 10:44

Gerard

Naar de negatieve gevolgen van het vervangen van de betonplaten door asfalt wordt dus niet meer gekeken.
Weet men nog wel waarom het asfalt tussen de tramrails werd vervangen door betonplaten? Dat was om de enorme geluid en stof hinder van het slopen van het asfalt en beton tussen de sporen te voorkomen en de herkenbaarheid van he trambaan te vergroten. Ook de snelheid van reparaties werd veel groter want het uithalen van de platen ging veel sneller dan het slopen van het asfalt en het beton. Los liggende platen zijn goed weer recht te leggen door ze uit te nemen, het “zandbed” waarop ze liggen te vernieuwen en te egaliseren. Platen terug en in één nacht een stuk trambaan weer goed gemaakt. Deze oudere methode kent ook wel zijn nadelen maar wordt er nog wel naar alle consequenties gekeken.?

14 januari 2021 | 17:01

anoniem

De ‘redactie’ gaat het nog druk krijgen als voor iedere routineklus binnen de Vervoerregio een blogartikel (door)geplaatst moet worden.

Wil je dit bericht delen?