Sinds 4 januari werkt GVB aan de vervanging van de trambaan in de Wijttenbachstraat. De straat is daardoor afgesloten voor al het autoverkeer. Projectleider San Stevens vertelt meer over het hoe en waarom van de werkzaamheden.
door de redactie van GVB
San: ‘De huidige trambaanverharding bestaat uit betonnen platen. Deze vervangen we door asfalt. Sommige platen zijn los komen te liggen, bijvoorbeeld omdat er water onder komt. Deze platen kunnen dan gaan trillen als er een bus of tram over rijdt. Met het nieuwe asfalt is dit verleden tijd. Het wordt voor de buurt stiller en voor de busreizigers is het comfortabeler.’
Verschillende fases
Er wordt gewerkt in verschillende fases. San: ‘Omdat de trams van lijnen 1 en 3 blijven rijden, kan niet in één keer de hele straat worden opengelegd. Daarom verwijderen we steeds stukken van ongeveer 50 meter. Ook staat er een brandweerkazerne in de Dapperstraat. De brandweer moet van de kruising gebruik kunnen blijven maken. Tegelijk blijft zo de markt beter toegankelijk voor de ondernemers.’