Afbeelding
woensdag 10 juni 2020

Test- en oefenperiode Amstelveenlijn start half augustus

Hilde Postma

Geleidelijk werken we toe naar de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn eind dit jaar. Daarvoor is een indienststellingsteam samengesteld, met medewerkers van de Amstelveenlijn, GVB, Gemeente Amstelveen, de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram. Deze zomer moet vrijwel al het bouwwerk klaar zijn, zodat we half augustus kunnen starten met de test- en oefenperiode. Wat houdt deze fase in en wat merk je ervan?

Door Wendy van der Meulen

Voordat de trams van lijn 25 in december 2020 met reizigers kunnen rijden, is er eerst een test- en oefenperiode. Alle  nieuwe traminfrastructuur wordt getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met OTO: opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en start half augustus.

Opleiden, trainen en oefenen

Eerst zijn de beheerders aan de beurt: de beheerders van het opstelterrein, de haltes, de traminfrastructuur en overige techniek krijgen de gelegenheid om te oefenen en te zorgen dat ze klaar zijn om het dagelijks beheer op zich te nemen. Vanaf oktober start GVB met het opleiden van bijna 300 trambestuurders. Dan wordt onder andere geoefend met het gekoppeld rijden van een 15G-tram (twee trams die aan elkaar gekoppeld zijn), leren bestuurders het nieuwe traject kennen, waaronder een nieuw opstelterrein. Tot slot wordt ook geoefend met ‘echte’ verstoringen. In deze periode zien reizigers veel lege testtrams door de stad rijden maar verder zal er weinig van te merken zijn.

Een vliegende start

Deze uitgebreide test- en oefenperiode moet ervoor zorgen dat tram 25 in december een vliegende start kan maken. Totdat het zover is, blijven buslijn 55 en 551 en tram 6 rijden. Binnenkort meer over ‘OTO’ met een interview met Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB.