Afbeelding
woensdag 10 juni 2020

Test- en oefenperiode Amstelveenlijn start half augustus

Hilde Postma

Geleidelijk werken we toe naar de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn eind dit jaar. Daarvoor is een indienststellingsteam samengesteld, met medewerkers van de Amstelveenlijn, GVB, Gemeente Amstelveen, de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram. Deze zomer moet vrijwel al het bouwwerk klaar zijn, zodat we half augustus kunnen starten met de test- en oefenperiode. Wat houdt deze fase in en wat merk je ervan?

Door Wendy van der Meulen

Voordat de trams van lijn 25 in december 2020 met reizigers kunnen rijden, is er eerst een test- en oefenperiode. Alle  nieuwe traminfrastructuur wordt getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met OTO: opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en start half augustus.

Opleiden, trainen en oefenen

Eerst zijn de beheerders aan de beurt: de beheerders van het opstelterrein, de haltes, de traminfrastructuur en overige techniek krijgen de gelegenheid om te oefenen en te zorgen dat ze klaar zijn om het dagelijks beheer op zich te nemen. Vanaf oktober start GVB met het opleiden van bijna 300 trambestuurders. Dan wordt onder andere geoefend met het gekoppeld rijden van een 15G-tram (twee trams die aan elkaar gekoppeld zijn), leren bestuurders het nieuwe traject kennen, waaronder een nieuw opstelterrein. Tot slot wordt ook geoefend met ‘echte’ verstoringen. In deze periode zien reizigers veel lege testtrams door de stad rijden maar verder zal er weinig van te merken zijn.

Een vliegende start

Deze uitgebreide test- en oefenperiode moet ervoor zorgen dat tram 25 in december een vliegende start kan maken. Totdat het zover is, blijven buslijn 55 en 551 en tram 6 rijden. Binnenkort meer over ‘OTO’ met een interview met Ronald van der Meer, implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juni 2020 | 07:46

anoniem

Zolang er niet genoeg 15G-trams zijn om de dienstregeling mee te rijden heeft GVB alle tijd om te OTO’en.

24 juni 2020 | 21:54

Nick

Een trambestuurder weet hoort een tram binnenste buiten te kennen. Hoe accelereert hij? hoe remt hij af? Hoe worden de linkerdeuren geopend? Hoe kan die ene defecte deur worden afgesloten zodat de tram gewoon kan blijven rijden? Hoe te handelen bij een storingsmelding? Waar kan er op de lijn gekeerd worden en wat zijn de bijbehorende procedures? Hoe werkt alles bij de nieuwe tramremise? Kortom, genoeg zaken die je niet in een half uurtje wilt uitleggen.

21 juni 2020 | 15:23

Nico

hier is Israel is er een nieuwe spoorbaan aangelegd tussen Tel Aviv en Jerusalem. Deze heeft vele bruggen en tunnels. Hij komt uit in een station in Jerusalem 80 meter onder de grond. Wat kan er misgaan?
Toen de baan klaar was ging die open, en mis ging het vele keren. Technische storingen… met nieuw materiaal! Beter voorkomen en de naam hoog houden.

16 juni 2020 | 13:27

anoniem

Het heeft ff geduurd maar daar is de populist en deze keer genaamd Mark! Ben je al lid van BLM en NEE tegen 1,5 meter?

16 juni 2020 | 09:55

Mark

Het gebeurd meestal met projecten bij (semi) overheid. Veel mensen en bedrijven zijn betrokken, die er maximaal aan willen verdienen, dus die verzinnen van alles om het zo ingewikkeld mogelijk te maken en alles zo lang mogelijk te rekken. Door onder meer vaak “veiligheid” te noemen wordt kritiek gesmoord. Ook gedurende het project wordt steeds weer wat nieuws verzonnen om alles nog verder te rekken en er nog meer aan te verdienen. Ondertussen wordt de buit onder tafel verdeeld. Of het nou om bouwprojecten gaat, automatisering, reorganisaties of wat dan ook, het kost doorgaans vele malen meer en duurt vele malen langer dan nodig was geweest.

16 juni 2020 | 09:45

johan siemons

beste alain , moet dirk niet met een hoofdletter 🙂 ?

16 juni 2020 | 08:17

Alain

In het artikel wordt toch uitgelegd dat deze periode iets meer behelst dan één bestuurder even de knopjes laten zien? Het gaat om de hele bedrijfsvoering rond een nieuwe lijn met een nieuwe tram. Vergelijkingen met auto’s uit 1950 en slipcursussen slaan dan ook als kut op dirk.

15 juni 2020 | 22:00

Floris de Graaf

Allicht is een tram iets anders dan een auto. Ik probeer echter te begrijpen of het proces zo lang duurt “omdat het nu eenmaal altijd zo lang duurt”, of dat er een duidelijke reden is dat het materieel of de nieuwe baan zo’n verregaande aanpassing is.

14 juni 2020 | 14:50

Alain

Een tram is geen auto.

13 juni 2020 | 21:01

Bas

Ik kan vast binnen een half uur met goede instructies heel goed omgaan met een auto van 70 jaar oud. En ik denk dat iemand die tijdreist uit 1950 en die kan goed omgaan met een auto uit 1950 ook binnen een half uur goed kan omgaan met een een auto uit 2020. Voor de slipcursus reken ik voor beide personen een uurtje extra mists ze dat ook konden met de andere auto. Wat is er anders aan een tram?

11 juni 2020 | 15:01

BAKEMONO

@Floris de Graaf
De nieuwe trams komen uit een ander decennium om me te beginnen denk ik al dat er tussen de levering van de Combino trams en deze al heel wat veranderd is. Dat alleen al is waarschijnlijk genoeg om personeel zo massaal op te leiden, dat neem ik iig alvast aan.

10 juni 2020 | 18:48

Floris de Graaf

In hoeverre is de nieuwe tram 25 anders dan wat er nu al rijdt en hiervoor reed? Is dit zodanig anders dan dit zo’n uitgebreide opleiding vereist? Gewoon uit nieuwsgierigheid!