Plezier
“We sluiten de mock-up fase, een belangrijk onderdeel in het proces van ontwerp tot productie van deze nieuwe metro, nu echt af”, vertelt Laura. “Ik kijk er met veel plezier op terug. We hebben er met een bevlogen team aan gewerkt en het echt sámen tot een succes gemaakt. De expositie zag er strak uit, en het was leuk om te merken dat zowel collega’s, als onze externe bezoekers er enthousiast op reageerden.
Stemmen
Bezoekers werd gevraagd hun mening te geven over de afwerking van de zitting van de stoeltjes in de metro, en de hoogte van de vasthoudstangen. “Er is flink gestemd. Bij de afwerking van de stoelen spande het er nog om. Maar uiteindelijk is 54% van de stemmen gegaan naar de ronde afwerking (in plaats van een rechte zitting bij de benen). De lage stangen (1,975m) hebben 65% van de stemmen gekregen. Een aantal mensen merkte wel op dat bij de lage stangen-variant de zichtbaarheid van de beeldschermen soms niet helemaal optimaal is. Helaas kunnen we daar niets aan veranderen.”
Start bouw eerste M7 metroInmiddels is al begonnen met de bouw van de eerste M7 metro. “In het Spaanse Irún is CAF gestart met de eerste body shell. We hebben daar inmiddels ook de eerste kwaliteitsaudit van het productieproces van de metro voor Napels (Italië) gedaan. Napels heeft, net als Amsterdam, metro’s uit de Inneo-lijn van CAF besteld, die ook in Irún worden gebouwd”, aldus Laura. “Nu de mock-up fase afgesloten is met de acceptatie van de mock-up, gaat CAF aan de slag met de terugkoppeling van onze bevindingen en een aantal punten die in het daadwerkelijke ontwerp nog doorgevoerd moeten worden. Van onze personenvervoerders hebben we bijvoorbeeld feedback ontvangen over hoogte van knoppen, het zonnescherm, de deurstopper in de bestuurderscabine en het raampje in de deur naar de cabine. Dit hebben we doorgeven aan CAF. Zodra het ontwerp definitief wordt vastgesteld, staan alle seinen op groen en kunnen we binnenkort mooie beelden delen over de voorgang van de bouw!”