Afbeelding
donderdag 21 november 2019

Stemresultaten na bezoek mock-up nieuwe M7 metro

Iris van Gelder

Zo’n veertig sessies vol geïnteresseerde en positief kritische GVB-collega’s, reizigers, OV-fans en andere belanghebbenden werden deze zomer gehouden in de grote expositietent waar de mock-up van de nieuwe M7 metro tentoongesteld stond. Bezoekers aan dit levensgrote, realistische model beoordeelden het ontwerp en brachten hun stem uit over twee interieurvarianten. Projectleider Laura Smans blikt tevreden terug, én maakt de stemuitslag bekend.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Plezier

“We sluiten de mock-up fase, een belangrijk onderdeel in het proces van ontwerp tot productie van deze nieuwe metro, nu echt af”, vertelt Laura. “Ik kijk er met veel plezier op terug. We hebben er met een bevlogen team aan gewerkt en het echt sámen tot een succes gemaakt. De expositie zag er strak uit, en het was leuk om te merken dat zowel collega’s, als onze externe bezoekers er enthousiast op reageerden.

Stemmen

Bezoekers werd gevraagd hun mening te geven over de afwerking van de zitting van de stoeltjes in de metro, en de hoogte van de vasthoudstangen. “Er is flink gestemd. Bij de afwerking van de stoelen spande het er nog om. Maar uiteindelijk is 54% van de stemmen gegaan naar de ronde afwerking (in plaats van een rechte zitting bij de benen). De lage stangen (1,975m) hebben 65% van de stemmen gekregen. Een aantal mensen merkte wel op dat bij de lage stangen-variant de zichtbaarheid van de beeldschermen soms niet helemaal optimaal is. Helaas kunnen we daar niets aan veranderen.”

Start bouw eerste M7 metroInmiddels is al begonnen met de bouw van de eerste M7 metro. “In het Spaanse Irún is CAF gestart met de eerste body shell. We hebben daar inmiddels ook de eerste kwaliteitsaudit van het productieproces van de metro voor Napels (Italië) gedaan. Napels heeft, net als Amsterdam, metro’s uit de Inneo-lijn van CAF besteld, die ook in Irún worden gebouwd”, aldus Laura. “Nu de mock-up fase afgesloten is met de acceptatie van de mock-up, gaat CAF aan de slag met de terugkoppeling van onze bevindingen en een aantal punten die in het daadwerkelijke ontwerp nog doorgevoerd moeten worden. Van onze personenvervoerders hebben we bijvoorbeeld feedback ontvangen over hoogte van knoppen, het zonnescherm, de deurstopper in de bestuurderscabine en het raampje in de deur naar de cabine. Dit hebben we doorgeven aan CAF. Zodra het ontwerp definitief wordt vastgesteld, staan alle seinen op groen en kunnen we binnenkort mooie beelden delen over de voorgang van de bouw!”

Met de stemmuntjes gaven bezoekers hun voorkeur aan over de afwerking van de zitting van de stoeltjes in de metro en de hoogte van de vasthoudstangen.

Nieuwe M7 metro

De 30 nieuwe metro’s (met een optie van 30 extra metro’s) zijn van het type CAF Inneo, met daarin geïntegreerd het moderne Signalling & Control systeem van Alstom. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. Vanaf medio 2021 gaan ze rijden. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren. We bestellen ze in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.
Qua ontwerp passen ze goed bij hun voorgangers en hebben een herkenbare buitenkant in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook de huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het materieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod rijden we met enkele of gekoppelde metro’s. De nieuwe M7 metro vervangt straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. De Spaanse fabrikant CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Het begeleidingsteam voor de nieuwe M7 metro.