Afbeelding
woensdag 12 september 2018

Station Sixhaven staat niet stil

Renske van Bers

Hoewel pas in 2020 het officiële besluit van B&W valt (‘komt ‘ie er wel, of komt ‘ie er niet’) ligt het voorbereidend werk van station Sixhaven niet stil. Waar er dan precies aan gewerkt wordt, vertelt technisch manager Jolly Nachbar van Metro en Tram.

Jolly: “Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die niet zo in technische projecten zitten, best een beetje raar is: Waarom zou je tijd steken in een project waarvan nog niet duidelijk is of het überhaupt doorgaat? De reden is, dat er veel komt kijken bij de realisatie van dit station. Helemaal doordat de Noord/Zuidlijn al in gebruik is. Daardoor is het gezegde: ‘Een goede voorbereiding is het halve werk’, hier zeker van toepassing!”

Vervoerwaarde A0_Huidige Veren 2030-BASIS_PPT-mei2018

Gedetailleerd niveau

Jolly vervolgt: “Indien het besluit van B&W positief uitvalt, willen wij het ontwerp al op gedetailleerd niveau gereed hebben. Tegen die tijd hebben wij dan al veel voorwerk gedaan en kan een aannemer sneller aan de slag. Zodoende kunnen reizigers ook weer sneller gebruikmaken van station Sixhaven. Bovendien kan de aannemer zich dan meer richten op een plan waarin de werkzaamheden slim worden aangepakt. Bij de realisatie van het station willen we namelijk dat de reizigers die gebruikmaken van de Noord/Zuidlijn, zo min mogelijk last hebben van de bouwfase. De Noord/Zuidlijn moet bijvoorbeeld, als het station gebouwd wordt, volgens de normale dienstregeling kunnen rijden.”

In kaart brengen

Welke zaken komen in het dossier allemaal aan bod? Jolly: “Allereerst willen we in kaart brengen wat er allemaal nodig is voor een goed ontwerp. Het station is in ruwbouw klaar, maar er moet nog heel veel gebeuren om het dezelfde uitstraling en comfort te geven als de overige stations van de Noord/Zuidlijn. En ook in de stationsomgeving zelf moet nog heel wat gebeuren om grote reizigersstromen in goede banen te leiden. Nu wordt de westkant van Sixhaven alleen nog maar ontsloten door een smal voetgangerssluisje dat naar de Buiksloterweg leidt en dat is natuurlijk niet voldoende.”

20180911 Sixhaven (4)

De A'DAM-toren en Filmmuseum EYE gaven de komst van een mogelijk station Sixhaven een nieuwe impuls. In de ontwerpen die nu gemaakt worden voor het station wordt in iedere geval wel rekening gehouden met de komst van eventuele perrondeuren.

Nut en noodzaak

Een ander belangrijk deel van het onderzoek gaat over de nut en noodzaak van het station. Jolly: “In het verleden is gekozen om het station niet te bouwen, omdat dit gedeelte van Noord toen nog niet zo drukbezocht was als nu. Afgelopen jaren is daar verandering in gekomen met bijvoorbeeld de komst van de A’DAM-toren en EYE. Daarbij wordt er in Noord nu volop gebouwd en zijn de pontjes drukker dan ooit. Ook deze ontwikkelingen nemen we mee in ons rapport, evenals de reizigersaantallen- en stromen in Noord en in de omgeving. Je wil niet dat straks honderden mensen een langere reistijd hebben, vanwege een nieuwe halte bij Sixhaven waar in verhouding weinig reizigers opstappen.”

Eisen

Het daadwerkelijke ontwerp wordt overigens niet door Jolly en zijn team zelf gemaakt. Jolly: “Nee, dat doen we niet. Dit wordt door een ingenieursbureau gemaakt in samenwerking met Benthem Crouwel Architects die ook de andere Noord/Zuidlijnstations heeft ontworpen. Wat we wel maken is een programma van eisen waarin staat waar het station straks allemaal aan moet voldoen en in moet voorzien. Ook berekenen we alvast wat globaal de arbeidskosten en materiaalkosten zullen zijn. Uiteindelijk moet er in 2020 een gedetailleerd rapport liggen waar al dit soort zaken in staan, alsook het onderzoek naar het te verwachten aantal reizigers bij de Sixhaven. Dan kan B&W op basis van deze informatie een besluit nemen.” En als het allemaal doorgaat, wanneer zal er dan ongeveer een station Sixhaven gerealiseerd zijn? Jolly: “Dat is natuurlijk lastig om te zeggen, maar het doel is voor 2025.”