Afbeelding
woensdag 12 september 2018

Station Sixhaven staat niet stil

Renske van Bers

Hoewel pas in 2020 het officiële besluit van B&W valt (‘komt ‘ie er wel, of komt ‘ie er niet’) ligt het voorbereidend werk van station Sixhaven niet stil. Waar er dan precies aan gewerkt wordt, vertelt technisch manager Jolly Nachbar van Metro en Tram.

Jolly: “Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die niet zo in technische projecten zitten, best een beetje raar is: Waarom zou je tijd steken in een project waarvan nog niet duidelijk is of het überhaupt doorgaat? De reden is, dat er veel komt kijken bij de realisatie van dit station. Helemaal doordat de Noord/Zuidlijn al in gebruik is. Daardoor is het gezegde: ‘Een goede voorbereiding is het halve werk’, hier zeker van toepassing!”

Vervoerwaarde A0_Huidige Veren 2030-BASIS_PPT-mei2018

Gedetailleerd niveau

Jolly vervolgt: “Indien het besluit van B&W positief uitvalt, willen wij het ontwerp al op gedetailleerd niveau gereed hebben. Tegen die tijd hebben wij dan al veel voorwerk gedaan en kan een aannemer sneller aan de slag. Zodoende kunnen reizigers ook weer sneller gebruikmaken van station Sixhaven. Bovendien kan de aannemer zich dan meer richten op een plan waarin de werkzaamheden slim worden aangepakt. Bij de realisatie van het station willen we namelijk dat de reizigers die gebruikmaken van de Noord/Zuidlijn, zo min mogelijk last hebben van de bouwfase. De Noord/Zuidlijn moet bijvoorbeeld, als het station gebouwd wordt, volgens de normale dienstregeling kunnen rijden.”

In kaart brengen

Welke zaken komen in het dossier allemaal aan bod? Jolly: “Allereerst willen we in kaart brengen wat er allemaal nodig is voor een goed ontwerp. Het station is in ruwbouw klaar, maar er moet nog heel veel gebeuren om het dezelfde uitstraling en comfort te geven als de overige stations van de Noord/Zuidlijn. En ook in de stationsomgeving zelf moet nog heel wat gebeuren om grote reizigersstromen in goede banen te leiden. Nu wordt de westkant van Sixhaven alleen nog maar ontsloten door een smal voetgangerssluisje dat naar de Buiksloterweg leidt en dat is natuurlijk niet voldoende.”

20180911 Sixhaven (4)

De A'DAM-toren en Filmmuseum EYE gaven de komst van een mogelijk station Sixhaven een nieuwe impuls. In de ontwerpen die nu gemaakt worden voor het station wordt in iedere geval wel rekening gehouden met de komst van eventuele perrondeuren.

Nut en noodzaak

Een ander belangrijk deel van het onderzoek gaat over de nut en noodzaak van het station. Jolly: “In het verleden is gekozen om het station niet te bouwen, omdat dit gedeelte van Noord toen nog niet zo drukbezocht was als nu. Afgelopen jaren is daar verandering in gekomen met bijvoorbeeld de komst van de A’DAM-toren en EYE. Daarbij wordt er in Noord nu volop gebouwd en zijn de pontjes drukker dan ooit. Ook deze ontwikkelingen nemen we mee in ons rapport, evenals de reizigersaantallen- en stromen in Noord en in de omgeving. Je wil niet dat straks honderden mensen een langere reistijd hebben, vanwege een nieuwe halte bij Sixhaven waar in verhouding weinig reizigers opstappen.”

Eisen

Het daadwerkelijke ontwerp wordt overigens niet door Jolly en zijn team zelf gemaakt. Jolly: “Nee, dat doen we niet. Dit wordt door een ingenieursbureau gemaakt in samenwerking met Benthem Crouwel Architects die ook de andere Noord/Zuidlijnstations heeft ontworpen. Wat we wel maken is een programma van eisen waarin staat waar het station straks allemaal aan moet voldoen en in moet voorzien. Ook berekenen we alvast wat globaal de arbeidskosten en materiaalkosten zullen zijn. Uiteindelijk moet er in 2020 een gedetailleerd rapport liggen waar al dit soort zaken in staan, alsook het onderzoek naar het te verwachten aantal reizigers bij de Sixhaven. Dan kan B&W op basis van deze informatie een besluit nemen.” En als het allemaal doorgaat, wanneer zal er dan ongeveer een station Sixhaven gerealiseerd zijn? Jolly: “Dat is natuurlijk lastig om te zeggen, maar het doel is voor 2025.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 januari 2021 | 15:43

johan siemons

het is alweer even geleden… de bespiegelingen over de halte sixhaven en de verbetenheid van menig volger over alles dat daarmee heeft te maken . nu is het zover…die halte komt er niet . de aardigste opmerking is dat deze halte-beslissing op de “lange baan” is geschoven . dit alles staat/stond in het parool van woensdag 27 januari 2021 . waar zijn trouwens al die driftig “tikkende” volgers gebleven ?

29 september 2018 | 11:20

Arnold

@n-evo

Dat is het OUDE plan, van voor de versobering (geen station Sixhaven, tunnel ter plekke smaller).  

Mijn vraag is: in hoeverre gaat men NU met een mogelijke aantakking rekening houden?

1 oktober 2018 | 08:37

Renske van Bers

@Arnold, ik vraag het na bij Jolly. Groet, Renske

21 september 2018 | 10:25

n-evo

@Arnold Google is je vriend.

http://www.noordzuidlijnkennis.net/bibliotheek/station-sixhaven-en-aftakking/

20 september 2018 | 22:43

Arnold

In hoeverre gaat rekening gehouden worden met een mogelijke toekomstige aftakking van de NZL naar Zaandam?  Die aftakking zal zich dan vlak ten noorden van Sixhaven bevinden.  Bij de bouw van de NZL is er al een reservering gemaakt voor een ongelijkvloerse kruising op die plek (in de vorm van een vrije ruimte in het palenveld van de tunnel).  Gaat het ontwerp van het station evenzo rekening houden met toekomstige uitbreiding naar 4 sporen (2 eilandperrons)?

10 oktober 2018 | 09:47

Renske van Bers

@Arnold, excuus dat een antwoord op zich laat wachten, maar ik probeer hier een heel artikel aan te wijden en ben nog bezig met de afspraak. Maar wordt vervolgd dus! Groet, Renske

17 september 2018 | 19:14

Koen

Rww is geen naam, maar dat houdt jou ook niet tegen.

13 september 2018 | 18:54

Renske van Bers

@Trolly en Rww, ik heb het net aangepast, maar ik had op de een of andere manier twee keer een schuin streepje op de ‘ie’ gezet. Dat bestaat niet en daar had Rww gelijk in 🙂 Fijne avond, Renske

13 september 2018 | 12:14

Rww

Ie is geen woord!

13 september 2018 | 12:16

Renske van Bers

@Rww, ik zal dit in de toekomst in overweging nemen. Groet, Renske

12 september 2018 | 21:23

Koen

Het station is inderdaad wat ondiep, maar wellicht dat een verdeelhal deels als een soort ‘entresol’ in de tunnel geplaatst kan worden, en er gangen naar beneden hellend onder het water door kunnen lopen, zodat ze toch genoeg ruim onder het water lopen.

Denk echter dat dat de duur gaat worden voor wat ze willen, en we gewoon met een bruggetje van Sixhaven naar de Buiksloterweg zullen moeten.

12 september 2018 | 18:37

trolly

@Edwin: Met waardering voor je optimisme vrees ik, dat dat wel eens een héél platte verdeelhal zou kunnen worden. Ik heb er nog maar even Wikipedia op nageslagen, lemma “Station Sixhaven”: 

Op de plaats van het spoor is ruimte voor een eilandperron van 130 meter lang en 7 meter breed op een diepte van 7,6 meter onder NAP. Het station krijgt een eenvoudige opzet, met twee toegangen aan beide kopse kanten, met voldoende ruimte voor een roltrap en een vaste trap, overdekt met een kleine overkapping. Deze trappen komen vanaf het maaiveld direct uit op het perron.

12 september 2018 | 16:02

Edwin

@trolly

Wellicht valt het mee. Ik zie op de site van de A’damse haven dat het IJ op die plek 11-15 meter diep is, dus zo diep ligt de metrotunnel ook in het midden van de vaargeul. De maximale diepgang van het Noordhollandsch Kanaal is maar 2,85m. Daarnaast is station Sixhaven al wel lang onderdeel van de planning geweest. Het zou dus logisch zijn als er voldoende ruimte is voor een verdeelhal, al zal het vast passen en meten worden.

https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/vaarweginformatie

https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Vaarwegen/Publicaties/Maximaal_toegestane_scheepsafmetingen.org

12 september 2018 | 14:28

trolly

@Leo: Ondergronds lijkt alles mogelijk, maar als ik me niet vergis zit het dak van de metrotunnel ongeveer ter hoogte van de bodem van het Noordhollands Kanaal. Zo’n verdeelhal ligt boven de tunnel, en zou dus zo’n beetje de volle diepte van het kanaal in beslag nemen, met het dak op de waterlijn. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling, dus zal er vermoedelijk naar een brug gekeken worden.

12 september 2018 | 13:13

Leo

Aangezien verreweg de meeste gebruikers ten westen van het kanaal hun bestemming zullen hebben lijkt het me logisch dat de uitbouw van het station straks onder het kanaal doorloopt (bijvoorbeeld met een verdeelhal) met een grote ingang aan de westkant en een kleinere ingang aan de oostkant van het kanaal.

12 september 2018 | 14:58

Renske van Bers

@Leo, dank voor de tip! Ik denk niet dat ze al zover zijn, maar we blijven de voorbereidingen en keuzes van Jolly en zijn team volgen. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?