Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt perronkappen van zes meter hoog. Hoe ga je die onderhouden? Er zijn meer onderhoudsuitdagingen, die al bij het ontwerp van het nieuwe station om een oplossing vroegen. ‘Daar zit veel denk- en puzzelwerk in.’
Tiptop
Marianne van Lochem, integraal ontwerpleider van het nieuwe station Amsterdam Zuid, kan er enthousiast over vertellen: hoe ontwerp je een station zo dat het er niet alleen tiptop uitziet maar ook goed te onderhouden is? ‘Het is niet veilig wanneer onderhoudsmensen straks met een ladder van meer dan zes meter over het perron lopen. Je moet er niet aan denken dat iemand de bovenleiding raakt. Daarom hebben we bij het ontwerpen van de perronkappen ladders ingebouwd. Stel je een soort vlizotrap voor, die je naar beneden kunt trekken.’ Nog een voorbeeld: de glazen wanden rondom de perronopgangen. Ook aan de binnenkant moeten die af en toe een lapbeurt krijgen. Maar hoe doe je dat boven zo’n meters diep gat? Hier biedt een voor de Noord/Zuidlijn bedacht systeem uitkomst, zegt Van Lochem. ‘Een soort abseilstoeltje waarbij de glazenwasser als een bergbeklimmer langs de wand hangt. Een aantal specialisten van de Noord/Zuidlijn werkt nu voor het programma Zuidasdok. Hun ervaring komt goed van pas.’
Technische installaties
Het nieuwe station vergt straks veel onderhoud. Naast de (zeer hoge) perronkappen en de glazen wanden rondom de perronopgangen geldt dat ook voor de twee passages, de fietsenstallingen, de perronvloeren, noem maar op. Ook technische installaties behoeven onderhoud. ‘Daarvoor moet je kruipruimtes in het ontwerp inbouwen, zodat technici er zonder hinder voor reizigers bij kunnen.’ En constructies moeten geïnspecteerd kunnen worden. ‘Denk bijvoorbeeld aan de funderingen waarop de daken rusten van de stationspassages. Grote delen van die fundering zie je niet meer terug in de passages, maar je moet er wel bij kunnen. Over het dak van die passages rijden treinen en metro’s en daar komen enorme krachten bij vrij. Dan wil je af en toe kunnen kijken hoe de fundering erbij ligt. Het ontwerp is zo gemaakt dat je er vanuit de fietsenstalling via een speciale ingang bij kunt komen.’