Sinds eind augustus is de werkplaats van GVB in Diemen een gloednieuwe M7 metro rijker. Nu de drie losse wagenbakken aan elkaar zijn gekoppeld, lijkt het net alsof reizigers elk moment kunnen instappen. Maar zover is het nog niet. Voordat de M7 reizigers mag vervoeren, doorloopt het voertuig eerst nog een intensief testprogramma. Wat staat er allemaal te gebeuren en hoe lang zijn we hier mee bezig? Projectmanager Esther Tolner vertelt er meer over.
Testen in Spanje
De testfase in Amsterdam is nu aangebroken. Maar voordat de M7 vanuit Spanje vertrok, heeft fabrikant CAF het voertuig al uitgebreid getest. Esther: ´Elk onderdeel van de metro is eerst los van elkaar en in stilstand getest. Hierbij is gecontroleerd of elk onderdeel doet wat het moet doen en elk signaal op de goede plek aankomt. Denk bijvoorbeeld aan de deuren, remmen, verlichting, wielen en de bediening door de bestuurder. Daarna volgden nog dynamische testen op een speciale testbaan. Zo is gekeken hoe de metro reageert tijdens het rijden en hoe de onderdelen in samenhang op elkaar reageren. Pas nadat al deze testen zijn geslaagd, gaat een voertuig op transport naar Amsterdam´
Entree Amsterdamse metronetwerk
Na het soepele transport is de eerste M7 in elkaar gezet, gecontroleerd en heeft de eerste meters op ons testspoor in Diemen afgelegd. Nu is de M7 er klaar voor om zijn entree te maken op het Amsterdamse metronetwerk. Esther: ´Dit najaar komen nog twee M7-metro’s richting Amsterdam. Met deze drie voertuigen starten we het testprogramma. Alle testen moeten uiteindelijk aantonen dat we veilig met reizigers kunnen rijden. Dit gebeurt heel secuur en daarom zijn we zeker nog wel een jaar bezig. We testen voornamelijk in de nacht buiten de dienstregeling om.´