Afbeelding
woensdag 8 mei 2019

Start renovatie stationshal Amstelstation na de zomer

Duco Vaillant

De make-over van het Amstelstation is in volle gang. Inmiddels zijn het busstation, de nieuwe tramhaltes en de fietsenstalling geopend. Na de zomer start de renovatie van de hal van station Amsterdam Amstel. NS heeft hiervoor een overeenkomst met aannemer GeelRonitz Bouwgroep getekend. De renovatie van de stationshal is het derde kwartaal van 2020 gereed.

Het station functioneert in de basis nog steeds prima, maar het aantal bezoekers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Daarnaast zijn de voorzieningen in de stationshal gedateerd en aan vervanging toe. Reden voor een renovatie en herinrichting van de stationshal.

amsterdamamstel-stationshaloost-doorsnede-256442

Dwarsdoorsnede stationshal Amsterdam Amstel.

Werkzaamheden

De stationshal krijgt een nieuwe indeling. De verlaagde plafonds worden verwijderd waardoor de oorspronkelijke hoogte met inval van het daglicht wordt hersteld. Daarnaast worden alle winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. Vervolgens wordt de hal opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling. De huidige tickets- & servicewinkel wordt verwijderd, zodat de wandschildering van Peter Alma weer geheel zichtbaar is. Deze winkel komt op een andere locatie in de hal terug. Het natuurstenen beeld “Terugblik” van Theo van Reijn, wordt weer op de oorspronkelijke locatie teruggeplaatst. Verantwoordelijk voor het ontwerp is architectenbureau Office Winhov, in samenwerking met Gottlieb Paludan Architects.

amsterdamamstel-stationshaloost-soflattened-545005

Stationshal zoals deze eruit gaat zien richting het Julianaplein. In het hoofdbeeld van het artikel staat een impressie van de stationshal richting de trein- en metrosporen.

Vernieuwing stationsgebied

De renovatie van de stationshal is onderdeel van de grotere vernieuwing van het stationsgebied rondom station Amsterdam Amstel. Sinds 2015 wordt hier gewerkt door gemeente Amsterdam, Vervoerregio, GVB, ProRail en NS. Zo zijn het nieuwe bus- en tramstation inmiddels gereed en wordt er hard gewerkt aan de laatste puntjes op de i van de nieuwe fietsenstalling onder het station. De renovatie van de stationshal is de volgende stap in de ontwikkeling van het stationsgebied.

Historie

Station Amsterdam Amstel dateert uit 1939 en is een rijksmonument. Het station is een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren. Het rijke materiaalpallet en de monumentale kunsttoepassingen met onder andere wandschilderingen van Peter Alma zijn voor die tijd bijzonder.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 mei 2019 | 16:13

Elmar Jansen

@Alain Ah ja, je hebt helemaal gelijk. En ook ergens anders dan ik dacht (had de boel even omgedraaid): precies op de plek waar nu de AH zit.

9 mei 2019 | 22:53

Maarten

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Wat betreft de AH en zijvleugel, mijn opmerking was meer bedoeld in de trant van: die hele AH met verlaagd plafond kan wellicht weg daar, dan kan de hele zijvleugel een verblijfsruimte worden (zoals Stationshuiskamer, een concept waarvan ik begreep dat NS er nog 19 wil bijmaken in heel Nederland).

NS heeft de vraag geïnterpreteerd als ‘kan er bovenop en achter de AH een verblijfsruimte komen?’. Zo had ik het niet bedoeld. 🙂

9 mei 2019 | 17:14

Gerard

Een vraag. Komen er ook roltrappen tussen het Halniveau en het lager gelegen voorplein?

Verder ziet het er goed uit en ook de kleurstelling van het plafond lijkt me beter dan het was. 

9 mei 2019 | 14:26

Alain

@Elmar Jansen
Zo te zien zijn het balies.

9 mei 2019 | 14:11

Elmar Jansen

Ook leuk: het lijkt wel alsof er in 1939 ook toegangspoortjes stonden (bij de zuid-uitgang in de richting waar nu de bussen staan).

9 mei 2019 | 14:08

Elmar Jansen

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Mooi hoor! Ik ben er steeds vanuit gegaan dat het “verwijderen van dubbele plafonds” juist specifiek gaat over de AH-to-go en Burgerking (dus de dwarsbeuk). In mijn beleving is er in de hoofdhal nu ook geen dubbel plafond (plaatjes van plafond zien er hetzelfde uit als huidig plafond – alleen andere kleuren).

Ben benieuwd hoe de kant van AH er uit gaat zien – is net niet te zien op de plaatjes. Als die inderdaad wordt doorgebroken is dat volgens mij de grootste aanpassing van de hal (er zit nog een heel hoge en diepe ruimte achter / boven AH – goed te zien vanaf perron).

Overigens ook heel blij dat die zo ongelukkig geplaatste ticketshop weg gaat!

8 mei 2019 | 20:26

Jan.Meeuwenberg.

Amsterdam is (en was) goed bezig met de vele projecten, zoals de fietsenstallingen, de renovatie van de Oostlijn, de succesvolle N/Z-lijn, en misschien een nieuw station Sixhaven een Oost/Westlijn, de Amstelveenlijn. Waar doet Amsterdam het van ha,ha.

Kortom er gebeurt veel in en rondom Amsterdam. Wat ik me nu afvraag hoeveel geld er voor al die projecten mee gemoeid is? dat moet gigantisch veel zijn.

8 mei 2019 | 19:49

reza

In de jaren 80 nam ik op het Amstel altijd bus 8 naar de middelbare school in Oost, het Amstelstation was toen ook meer zoals het nu weer gaat worden. De loketten zaten toen waar nu de winkels zitten. 

8 mei 2019 | 15:39

johan siemons

ik ben echt blij dat het amstel-station weer wat van de voormalige allure terugkrijgt . als joch gingen wij met onze klas speciaal ( met de juf ! )  naar de hal toe om een uitleg te krijgen . later heb ik 4 1/2 jaar de hal betreed en op de trein gesprongen . de prachtige “fresco” kreeg altijd mijn respect . de afgelopen jaren ( met pensioen )  ergerde ik mij blauw aan de verloedering . nu maakt de artist-impression weer de goede gevoelens bij mij wakker . ik heb gezegd  🙂

8 mei 2019 | 16:04

Duco

@johan siemons
Leuk om te horen! Station Amsterdam Amstel heeft mij altijd geïntrigeerd. Hoe zou het eruit zien zonder die latere toevoegingen? Waarschijnlijk ziet het er straks mooier uit dan ik het ooit heb gezien.

8 mei 2019 | 12:59

Remko

Het is zo jammer dat veel gebouwen lelijk zijn gemaakt, bijvoorbeeld met verlaagde plafonds, dat later dan hersteld moet worden. Maar goed dat het nu gebeurd. 

Hoop dat ook bij Centraal Station snel de verlaagde plafonds in de centrale hal voor snel verwijderd worden en de gevel weer teruggebracht wordt naar de oorspronkelijke staat, inclusief luifels. 

8 mei 2019 | 11:55

Maarten

Dank voor dit artikel Duco – op mijn wenken bediend!

Vraagjes nog; wat is ‘de oorspronkelijk plek’ van het beeld (in de impressie is het niet verplaatst zo lijkt het).

En wat gebeurt er in de zijvleugels van het station? Burger King benut de ene kant aardig, hoewel je kan twisten over de uitstraling, maar aan de andere kant zit AH met een winkel met verlaagd plafond. Daarachter en erboven zit volgens mij nu heel veel onbenutte ruimte.

Het zou een perfecte plek kunnen zijn voor een ‘Stationshuiskamer’  of iets dergelijks.

8 mei 2019 | 12:23

Duco

@Maarten
Graag gedaan, maar het was vooral toeval, omdat de NS rond diezelfde tijd al een artikel in de maak had. 🙂

De onderste artist impressie is ‘genomen’ vanaf de andere kant van de hal. Dus vanaf de kant van de treinen gezien, richting het Julianaplein.

8 mei 2019 | 15:44

Duco

@Maarten
Ik heb het even bij NS voor je nagevraagd: Het plafond in de AH to go (en daarachter) is helaas niet geschikt als vloer in verband met de draagconstructie van het gebouw. Dit plafond is ooit toegevoegd, maar wordt nu bij de renovatie verwijderd. Dus helaas kan hier geen verblijfsruimte worden gemaakt.

Wil je dit bericht delen?