Het spoor in Amsterdam heeft de afgelopen zestien dagen een ware transformatie ondergaan om de reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Vanochtend om vijf uur rondde ProRail samen met aannemers BAM en Strukton het werk aan nieuwe seinen, wissels, trappen en een tunnel af. Om 5.48 uur reed de eerste NS-trein vanaf Amsterdam Centraal weer station Amsterdam Amstel binnen. ‘We zijn ontzettend blij dat het is gelukt in zestien dagen, want als we de werkzaamheden los van elkaar hadden gepland zouden er ruim twintig verschillende werkperiodes nodig zijn geweest en namen de werkzaamheden drie jaar in beslag’, zegt ProRail-bouwmanager Jos Deen.
Groei in de regio Amsterdam
Het is nu door de coronacrisis nog altijd stiller in het ov dan normaal. Toch houden ProRail en NS rekening met een reizigersgroei van dertig procent in de komende vijftien jaar. Daarom wordt er in samenwerking met andere partijen volop aan het spoor en de stations in en om Amsterdam gewerkt. Om de bereikbaarheid van de regio Amsterdam te waarborgen, is het essentieel dat bepaalde werkzaamheden en dienstregelingstappen in de juiste volgorde worden uitgevoerd. In deze animatie is te zien hoe al deze stappen samenhangen en wat de complexiteit is: