Afbeelding
woensdag 22 september 2021

Ruim baan voor nieuwe metroperrons

Hilde Postma

Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe metroperrons, tussen de bestaande passage en de nieuwe passage die we momenteel bouwen. Daar moeten we ruimte voor maken. Hoe gaat dit in zijn werk en wat merken reizigers en omwonenden er van?

Niet alleen voor treinreizigers is het een vertrouwd beeld op station Amsterdam Zuid, maar ook voor metroreizigers: dringen bij de (rol)trappen om van de perrons in de passage te komen en andersom. Daar gaat de komende jaren verandering in komen. Naast de bestaande Minervapassage (die we veel breder maken) bouwen we momenteel aan de Brittenpassage, die in het verlengde komt van de Benjamin Brittenstraat. Nu nog liggen de metroperrons aan de oostkant van de Minervapassage, straks liggen ze aan de westkant, precies tussen de Minervapassage en de Brittenpassage in. Op de plek waar deze nieuwe perrons komen, bouwen we ook delen van de daken voor de nieuwe Brittenpassage en de verbrede Minervapassage. Er is alleen één probleem: nu nog loopt precies hier een verbindingsspoor van metrolijn 52 (de Noord/Zuidlijn). Dit spoor is nodig om metrostellen na afloop van de dienstregeling naar het opstelterrein in Diemen te rijden.

Nieuwe wissels

Om ruimte te maken voor de bouw van de nieuwe metroperrons en de nieuwe passages gaan we nu aanpassingen doen aan de bestaande metrosporen. Om het verderop gelegen opstelterrein toch te kunnen bereiken, plaatsen we 5 nieuwe wissels aan de oostkant van het station: 2 voorbij station Amsterdam RAI en 3 tussen station Amsterdam RAI en de Beethovenstraat. Dan kan de Noord/Zuidlijn daar al switchen naar het spoor van metrolijn 50. Aan het eind van zijn of haar dienst rijdt een bestuurder van een Noord/Zuidlijn-metro straks dus eerst naar station Amsterdam Zuid om passagiers te laten uitstappen, dan iets terug om van spoor te wisselen en vervolgens weer richting station om via het andere spoor naar het opstelterrein te rijden. Het aanbrengen van de wissels doen we in vier weekenden in november en december 2021.

Ruimte boven Minervapassage

Dit is niet het enige wat we gaan doen om ruimte te maken. Om de Minervapassage te kunnen verbreden, moeten we ook daarvoor nieuwe dakdelen bouwen. Dat lukt alleen als we de Noord/Zuidlijn een aantal jaren iets meer oostwaarts (richting Beethovenstraat) laten eindigen. Het perron en het spoor liggen nu gedeeltelijk boven de Minervapassage en die ruimte moet vrij komen. Dit werk start in het voorjaar van 2022.

Wat merkt u ervan?

Tijdens het plaatsen van de nieuwe wissels is er minder metroverkeer mogelijk. Dit is het geval in de weekenden van 13 t/m 15 november, 27 t/m 29 november, 4 t/m 6 december en 18 t/m 20 december. Voor iedere metrolijn is er tijdens de werkzaamheden namelijk maar één spoor beschikbaar, in plaats van de gebruikelijke twee. In het weekend van 13 t/m 15 november zet het GVB extra bussen en trams in. Mogelijk dat ’s nachts op de A10 een rijbaan wordt afgezet om de met vrachtwagens aangevoerde onderdelen naar de juiste plek te hijsen. Volgend jaar zomer verwachten we meer hinder voor de reizigers. Daar komen we snel op terug.

 

Tekst: Henk Leenaers