Afbeelding
dinsdag 21 september 2021

Reizigers over verbouwing Lelylaan: ‘Nieuwe plannen heel erg welkom’

Hilde Postma

Station Amsterdam Lelylaan moet weer een levendig, aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig OV-knooppunt worden. De komende jaren zal het station een grondige verbouwing ondergaan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, NS en ProRail stellen daar 70 miljoen euro voor beschikbaar. WNJM peilde wat reizigers van de plannen vinden.

Gerrie van Bennekom stapt uit de tram bij Lelylaan. Ze is op weg naar haar vriend, die in de buurt woont. Ze lacht als ze zegt: ‘Ik woon hier zelf niet, maar kom hier wel vaak omdat mijn vriend hier woont. Tijdens onze eerste date zei hij: ik woon bij het lelijkste station van Amsterdam. Hij heeft gelijk, het is hier onduidelijk, een beetje donker en grijs en een windgat. Dus nieuwe plannen voor dit station zijn heel erg welkom!’

Soort windtunnel

Ze vervolgt: ‘Ik vind de overstap van tram naar trein hier heel onhandig. Ook al ben ik hier goed bekend; ik twijfel toch nog altijd welke kant ik op moet. Ik vind het moeilijk om me te oriënteren. Het is een soort windtunnel, ik kan me voorstellen dat dat beter kan. Als het overzichtelijker wordt, dan is dat een goed plan.’

Mascha van Hoorn vindt het station er nu ´een beetje grauw en oostblokkerig' uitzien: 'Het is altijd een goed plan als zo'n station wordt opgepimpt tot een mooie lichte plek waar je je prettig en welkom voelt.’

Dandy Ayoka kijkt vooral uit naar een mooie nieuwe fietsenstalling

Betere bewegwijzering

Inderdaad is dat één van de punten waarop de stationsomgeving zal worden aangepakt. Het trameiland wordt vergroot, zodat reizigers daar aangenamer staan, als ze staan te wachten. Ook wordt de overstap naar trein en metro makkelijker. Gerrie zegt: ‘Ik heb in een museum gewerkt en ik weet uit ervaring hoe belangrijk de routing is. Het is fijn als mensen intuïtief weten waar ze heen moeten. Dus het lijkt me een goed plan als de bewegwijzering beter wordt.’

Vergroot, vernieuwd en transparant

Het zijn niet de enige aanpassingen die worden gedaan: het station gaat echt op de schop. De stationshal wordt vergroot, vernieuwd en transparant. Er komen meer servicevoorzieningen en winkels – en een inpandige fietsenstalling die direct aansluit op de stationshal. Ook komt er een goede verbinding naar de omliggende fietspaden. Verder krijgt de tram een keerlus zodat het netwerk robuuster wordt en tram 1 en 17 kunnen keren. En de bewegwijzering wordt duidelijker, zoals Gerrie graag wil.

Het trameiland wordt vergroot, zodat reizigers daar aangenamer staan te wachten. Ook krijgt de tram een keerlus zodat het netwerk robuuster wordt en tram 1 en 17 kunnen keren...

En de bewegwijzering wordt duidelijker, zodat reizigers makkelijker hun weg vinden naar trein en metro.

Veilig gevoel

De upgrade is hard nodig. De verwachting is dat het reizigersaantal hier de komende jaren flink zal groeien: ProRail en NS houden in de regio Amsterdam rekening met een groei van het aantal treinreizigers met 30% in de komende vijftien jaar. De rol van station Amsterdam Lelylaan in het openbaar vervoer netwerk van Amsterdam neemt daarbij de komende jaren verder toe. De Zuidwestkant van Amsterdam wordt steeds verder ontwikkeld en er staat veel woningbouw gepland. Ondertussen staat Station Lelylaan nu nog in de top vijf van de stations waar bewoners en reizigers zich het minst veilig en prettig voelen. Lisa van Hal van de gemeente Amsterdam en Camille de Luca-Schwartz van de Vervoerregio Amsterdam vertelden in dit verhaal  al over het doel van de toekomstplannen: ‘Het belangrijkste is dat mensen zich hier weer veilig gaan voelen en dat het station onderdeel wordt van de omgeving’, zeggen ze.

Duidelijker en overzichtelijker

Een buurtbewoonster die op een bankje voor het station wat zit te eten, zegt dat ze zichzelf niet onveilig voelt hier. ‘Ook als ik alleen loop in het donker, heb ik geen onveilig gevoel. Maar als uit onderzoek blijkt dat andere mensen dat wel zo ervaren en er hier nare dingen gebeuren, dan is het natuurlijk altijd goed daar iets aan te doen. En ik snap wel dat mensen die hier niet wonen, de trams niet kunnen vinden. De bewegwijzering is niet fantastisch. Dus prima als dat allemaal duidelijker en overzichtelijker wordt.’

Twee reizigsters zoeken naar de plek waar ze een GVB dagkaart kunnen kopen. In de nieuwe plannen wordt de situatie overzichtelijker.

'Ik heb hier geen onveilig gevoel. Maar als uit onderzoek blijkt dat andere mensen dat wel zo ervaren, dan is het natuurlijk altijd goed daar iets aan te doen'

Gedesillusioneerd

Twee vrouwen komen net van het perron, met hun koffers. Ze schieten een voorbijganger aan: ‘Mag ik u wat vragen? Weet u waar ik een dagkaart voor de tram kan kopen?’ Maar de voorbijganger weet het ook niet. En dus dwalen de vrouwen verder rond. Als ze de NS-informatiepaal ontwaren, vragen ze het daar. Maar ook dat helpt hen niet verder. ‘Nee mevrouw, ik kan u niet helpen, u moet naar een GVB-verkooppunt’, zegt een stem vanuit de informatiepaal klinkt. Gedesillusioneerd lopen de vrouwen het station uit. Ze zijn het er roerend over eens:  ‘Het zou heel goed zijn als het hier overzichtelijker wordt!’

Mooie transparante fietsenstalling

Ook Dandy Ayoka, die zijn fiets bij het station heeft geparkeerd kan zich in de plannen vinden. ‘Wanneer gaat dat gebeuren? Vooral een mooie transparante fietsenstalling lijkt mij een goed plan.’

‘Hoe mooier hoe beter’

Niet iedereen ziet de noodzaak. Naib Haile, die aan komt fietsen om de trein naar Centraal Station te nemen, zegt: ‘Het is het belangrijkste dat je vanaf hier kunt vertrekken en aankomen met de trein en tram. Het maakt me niet zoveel uit hoe het er hier uit ziet; ik heb niet echt een specifieke mening. Maar als het hier mooier wordt, dan is dat natuurlijk nog beter.’

Naib Haile heeft niet echt een mening, maar: 'Als het hier mooier wordt, dan is dat natuurlijk altijd beter'.

Opgepimpt

Reizigster Mascha van Hoorn is dat met hem eens: ‘Mijn vriend woont hier, hij weet wel van de plannen om het station hier groter, veiliger en moderner te maken. Ik heb zelf een auto en verder fiets ik alles, dus ik maak niet echt veel gebruik van het station hier. Maar wat ik wel weet, is dat de Park & Ride hier niet een plek is waar je je auto graag neerzet, vanwege inbraak en vandalisme.’ Ze kijkt zelf in de buurt naar huizen: ‘Hier rond station Lelylaan kun je als starter nog wel iets kopen. De wijken zijn hier gemêleerd en dat vind ik zelf heel leuk. Maar de stations zien er hier een beetje grauw en oostblokkerig uit, dus het is altijd een goed plan als dat wordt opgepimpt tot een mooie lichte plekken waar je je prettig en welkom voelt.’

Groen

Gerrie van Bennekom wil daar nog een kanttekening bij maken: ‘De tuintjes hier vind ik wel heel mooi, daar word ik altijd heel blij van. Ik hoop dat er in de nieuwe plannen ook plek is voor groen!’

Versnelde uitvoering

Het ontwerpproces van het nieuwe station is in de gezamenlijke handen van NS, ProRail, de Gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Er wordt ingezet op versnelde uitvoering. Het streven is dat het vernieuwde station met de fietsenstalling in 2024 en het aangepaste trameiland met de nieuwe tramkeerlus in 2025 geopend kunnen worden. Het vernieuwde station sluit goed aan op de komst van de Airport Sprinter die NS hoogfrequent gaat rijden en bij de gebiedsontwikkeling.