De klanttevredenheid over het openbaar vervoer binnen de Vervoerregio Amsterdam was over het afgelopen jaar hoog – ondanks de coronamaatregelen. Gemiddeld gaven de reizigers hun rit een 7.99, zo wijst de OV-Klantenbarometer 2021 van CROW-KpVV uit. Het is de beste score ooit gemeten. Herman Brüheim, concessiemanager van de Vervoerregio: ‘Dat is een mooi resultaat, maar we moeten door corona wel enige kanttekeningen plaatsen.’
In 2019 lag de score van de OV-Klantenbaronmeter nog op 7.88. Herman Brüheim: ‘Je ziet dat de klanttevredenheid in de hele Vervoerregio over het afgelopen jaar hoog is. Daarbij scoren de bus in Amsterdam en Amstelland-Meerlanden het best. Beiden hebben er sinds de laatste meting in 2019 0.3 punt bijgekregen. De Amsterdamse Bus stijgt de klanttevredenheid van 7.8 naar 8.1. En in Amstelland-Meerlanden gaat die van 8.0 naar 8.3 gaat. Dat is heel erg mooi. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat er deze keer – door corona – in 2020 niet gemeten is. We hebben het dus over een stijging in twee jaar tijd.’
Stipter en sneller
Hoe het precies komt dat de klanttevredenheid gestegen is, is niet precies bekend. Herman: ‘Het kan ermee te maken hebben dat we nu met meer ZE-bussen rijden, dat mensen dat waarderen. En er is een behoorlijke stijging in de tevredenheid qua stiptheid en rijsnelheid. Dat zou trouwens ook kunnen komen door het feit dat het rustiger was op de weg – en dat er daardoor minder vertraging was.’
Metro: ‘Nog steeds een mooie score’
Bij Zaanstreek, Waterland en de Amsterdamse tram is de klanttevredenheid gelijk gebleven. ‘Dat is ook al mooi in coronatijd’, zegt Herman. ‘Bij Metro is de tevredenheid met 0.1 punt gedaald. Dat kan te maken hebben met de problemen rond het metrobeveiligingssysteem. Maar ook met het feit dat de metro mede daardoor met een lagere frequentie is gaan rijden. En ook voor Metro geldt over de gehele linie: de afgelopen jaren is er wel sprake van een stijgende lijn. In 2017 lag de klanttevredenheid nog op een 7.4. In 2018 was hij 7.7, in 2019 7.9 en nu ligt hij op 7.8. Dus ook dat is nog steeds een mooie score.’
Prijs
Maar de reizigers in de Vervoerregio zijn niet overal tevreden over. De waardering voor de prijs van metroritten ligt op een 5.4, voor tramritten is dat 5.7. Bij de busmaatschappijen ligt die waardering tussen de 6.0 en de 6.2. Herman Brüheim: ‘Bij dat onderwerp ligt de score altijd wat lager. Dat was in het verleden ook al zo.’ Overigens zijn de cijfers ook daar wél wat hoger dan in 2019.