Afbeelding
woensdag 23 maart 2022

Reizigers geven OV in 2021 in Vervoerregio hoge score

Hilde Postma

De klanttevredenheid over het openbaar vervoer binnen de Vervoerregio Amsterdam was over het afgelopen jaar hoog – ondanks de coronamaatregelen. Gemiddeld gaven de reizigers hun rit een 7.99, zo wijst de OV-Klantenbarometer 2021 van CROW-KpVV uit. Het is de beste score ooit gemeten. Herman Brüheim, concessiemanager van de Vervoerregio: ‘Dat is een mooi resultaat, maar we moeten door corona wel enige kanttekeningen plaatsen.’

In 2019 lag de score van de OV-Klantenbaronmeter nog op 7.88. Herman Brüheim: ‘Je ziet dat de klanttevredenheid in de hele Vervoerregio over het afgelopen jaar hoog is. Daarbij scoren de bus in Amsterdam en Amstelland-Meerlanden het best. Beiden hebben er sinds de laatste meting in 2019 0.3 punt bijgekregen. De Amsterdamse Bus stijgt de klanttevredenheid van 7.8 naar 8.1. En in Amstelland-Meerlanden gaat die van 8.0 naar 8.3 gaat. Dat is heel erg mooi. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat er deze keer – door corona – in 2020 niet gemeten is. We hebben het dus over een stijging in twee jaar tijd.’

Stipter en sneller

Hoe het precies komt dat de klanttevredenheid gestegen is, is niet precies bekend. Herman: ‘Het kan ermee te maken hebben dat we nu met meer ZE-bussen rijden, dat mensen dat waarderen. En er is een behoorlijke stijging in de tevredenheid qua stiptheid en rijsnelheid. Dat zou trouwens ook kunnen komen door het feit dat het rustiger was op de weg – en dat er daardoor minder vertraging was.’

Metro: ‘Nog steeds een mooie score’

Bij Zaanstreek, Waterland en de Amsterdamse tram is de klanttevredenheid gelijk gebleven. ‘Dat is ook al mooi in coronatijd’, zegt Herman. ‘Bij Metro is de tevredenheid met 0.1 punt gedaald. Dat kan te maken hebben met de problemen rond het metrobeveiligingssysteem. Maar ook met het feit dat de metro mede daardoor met een lagere frequentie is gaan rijden. En ook voor Metro geldt over de gehele linie: de afgelopen jaren is er wel sprake van een stijgende lijn. In 2017 lag de klanttevredenheid nog op een 7.4. In 2018 was hij 7.7, in 2019 7.9 en nu ligt hij op 7.8. Dus ook dat is nog steeds een mooie score.’

Prijs

Maar de reizigers in de Vervoerregio zijn niet overal tevreden over. De waardering voor de prijs van metroritten ligt op een 5.4, voor tramritten is dat 5.7. Bij de busmaatschappijen ligt die waardering tussen de 6.0 en de 6.2. Herman Brüheim: ‘Bij dat onderwerp ligt de score altijd wat lager. Dat was in het verleden ook al zo.’ Overigens zijn de cijfers ook daar wél wat hoger dan in 2019.

‘Niet vergelijkbaar’

Herman benadrukt dat de resultaten niet 1 op 1 te vergelijken zijn met OV-Klantenbarometers buiten coronatijd. De metingen van 2021 zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in het najaar, terwijl dat normaal gespreid over het hele kalenderjaar gebeurt. En in 2021 is ongeveer de helft minder vragenlijsten opgehaald in vergelijking met voorgaande jaren. ‘We zien ook dat de groep reizigers die ondervraagd is wat anders van samenstelling was: er was minder woon-werkverkeer tijdens corona, dus er waren minder forenzen door het vele thuiswerken.’

Minder studenten

‘In Amstelland-Meerlanden bijvoorbeeld bestond 52 procent van de reizigers uit mensen die vier dagen per week (of meer) met de bus naar hun werk gingen. Nu was dat maar 46 procent. Ook waren er minder studenten door online onderwijs. Wat ook anders was: reizigers moesten verplicht een mondkapje dragen.’ Of dat laatste nog effect had op de beoordelingen, is niet bekend.

Beoordelingen

Wil je weten hoe je medereizigers jouw concessie beoordelen? Kijk op www.ov-klantenbarometer.nl.