Leren van de Amstelveenlijn
Het grote verschil met de Amstelveenlijn is dat de Uithoornlijn een volledige nieuwe tramlijn is, waar de Amstelveenlijn is omgebouwd naar de techniek van nu. ´Bij de Uithoornlijn maken we gebruik van dezelfde systemen, dezelfde techniek, om zo voor een vloeiende overgang te zorgen. Dat veel hetzelfde is, maakt het beheer en onderhoud van de totale tramlijn straks makkelijker´, vertelt Marieke. ´We gebruiken de kennis en ervaringen van de Amstelveenlijn voor de Uithoornlijn, zetten ook gedeeltelijk dezelfde mensen in. Bepaalde verbeterpunten die daar achteraf naar voren kwamen, nemen wij voordat we starten met bouwen al op in de plannen. Bijvoorbeeld als het gaat om de inrichting van de haltes.´ Dennis vult aan: ´Er zit veel software in de trambaan en in de trams zelf. Dat moet goed met elkaar communiceren. Op basis van de ervaringen van de Amstelveenlijn nemen we bij de Uithoornlijn meer tijd om te testen, zodat we kinderziektes in de opstartfase zoveel mogelijk beperken.’ Marieke: ´Bijkomend voordeel is dat de 15G-trams, die voor het eerst op de Amstelveenlijn rijden, bij de ingebruikname van de Uithoornlijn niet meer nieuw zijn, alle opstartproblemen zijn tegen die tijd opgelost.´
Samenwerken op afstand
Enkele dagen na de contractondertekening kreeg de projectorganisatie – net als de rest van Nederland – het dringende advies om thuis te werken vanwege corona. Inmiddels werken al meer dan een jaar voornamelijk digitaal samen. ´In de aanbestedingsfase ga je van een bepaalde situatie uit, waarbij je zeker in de beginfase intensief samenwerkt aan het ontwerp en actief bouwt aan goede onderlinge relaties tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer Dura Vermeer en de betrokken stakeholders. Je moet elkaar leren kennen, alle wensen en eisen scherp krijgen. Dat vraagt veel afstemming. Dat we dat ineens volledig digitaal moesten doen was zeker in het begin lastig. Sommige collega’s hebben elkaar nog nooit fysiek ontmoet, dan is het bijvoorbeeld moeilijker in te schatten wat het effect van een besluit is´, zegt Marieke. ´De zogenaamde projectstart-up, een moment waar je afspreekt hoe je met elkaar gaat samenwerken, wilden we om die reden graag fysiek houden en stelden we daarom uit tot de zomer van 2020, toen we tijdelijk wel fysiek af mochten spreken (uiteraard met diverse maatregelen). Tussentijdse evaluaties over die samenwerking doen we tot nu toe online, met een letterlijke en figuurlijke afstand.´
Aanpassen
Dennis vult aan: ‘Toch vind ik het verbazingwekkend hoe snel we ons als mens aan kunnen passen aan nieuwe manieren van werken. We hebben dat echt moeten leren, als techneuten zijn we gewend om alles uit te printen en fysiek met elkaar te bespreken, dat ging ineens niet meer.´ Volgens Dennis zorgt het thuiswerken ervoor dat de ontwerpfase minder efficiënt verliep, onder andere omdat de ontwerpers niet bij elkaar in één ruimte zaten om te overleggen of vragen te stellen. ´De drempel om elkaar digitaal op te zoeken of te bellen bleek, zeker in het begin, best wel hoog, de afstand was merkbaar. We zetten dus verschillende middelen in om iedereen toch te betrekken bij de processen die vanuit huis minder zichtbaar zijn. Want uiteindelijk streven we naar een integraal ontwerp dat naadloos aansluit.´