Door heel de vervoerregio wordt er hard gewerkt aan heel veel verschillende projecten. Kleinere projecten door alle gemeenten heen zoals de bussluis in Bovenkerk, de fietspaden Twiskeweg en herinrichting van de Julianastraat. Maar ook aan grote projecten draagt de Vervoerregio bij zoals ZuidasDok en de HOV-busbaan Aalsmeer-Schiphol Zuid. Een vraag die af en toe oppopt is: hoe wordt het budget over de projecten verdeeld? Worden er in iedere gemeente evenveel projecten gedaan? En wat nou als het ene project heel veel geld kost, gaat het andere project dan niet door?’ Een week voor Prinsjesdag is een mooi moment om te praten met Peter Silvis, projectbegeleider bij de Vervoerregio Amsterdam, en expert op het gebied van budgetverdeling over de vele projecten van de Vervoerregio.
Projecten door de regio heen
Om budget te verdelen over de verschillende projecten waar de Vervoerregio bij betrokken is, moet je wel projecten hebben om geld over te verdelen. Die zijn er gelukkig genoeg. Maar hoe raakt de Vervoerregio eigenlijk betrokken bij een project? Peter: ‘We hebben veertien gemeenten in onze regio en daarnaast partijen zoals bijvoorbeeld de provincie Noord-Holland en ProRail. Dat zijn er een hoop en dus hebben we de regio opgedeeld in drie gebieden Noord, Amsterdam en Zuid. Ieder gebied heeft een gebiedsregisseur. Dat is een collega die alles wat er voor de vervoerregio in dat gebied speelt een beetje in de gaten houdt. De gebiedsregisseur gaat eens in de zoveel tijd langs alle gemeenten in het gebied en vraagt dan: “Hebben jullie initiatieven die bijdragen aan de doelen van de Vervoerregio?” Als dat zo is, dan kunnen ze bij de Vervoerregio aangemeld worden en komen ze op een lijst met “mogelijke projecten waar de Vervoerregio aan bijdraagt.” Ook zijn er projecten, waar de Vervoerregio zelf het initiatief neemt.’