Afbeelding
maandag 22 maart 2021

Proefhijsen voor Pasen bij Zuidasdok

Hilde Postma

Op 1 april 2021 is het zover: dan bouwt Zuidasdok vanaf 20 uur tot 5 april 5 uur de fundering voor twee dakdelen van de nieuwe reizigerspassage. Omdat er maar beperkt tijd is, worden er vast enkele proeven gedaan zodat succes verzekerd is.

door Saskia Blaas, Zuidasdok

Eén van de proeven die nu alvast plaatsvindt, is het proefhijsen van de wapeningskorven van de fundering, die we ook wel de landhoofden noemen. Hier schuift Zuidasdok in augustus 2021 twee stukken dak van de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid – de Brittenpassage – op, waarna er daarna nog vier dakdelen volgen. Rob Vermeulen, werkvoorbereider bij ZuidPlus, neemt ons mee naar het werkterrein en legt alles uit over het hoe en waarom van het proefhijsen van de wapening van de landhoofden.

De wapeningskorf wordt in stelling gebracht

Foto: Marcel Steinbach

Landhoofden

‘We maken de landhoofden door het treinperron 2 en een trein- en een metrospoor gedurende ruim vier dagen, vanaf donderdag 1 april 20.00, te verwijderen en de eerder ingebrachte funderingspalen vrij te graven’, licht Vermeulen toe. ‘Vervolgens laten we de voorgebouwde wapeningskorven van de landhoofden precies over deze funderingspalen zakken en storten we er beton in. En het zijn dus die wapeningskorven die we proefhijsen.’

IJzeren kettingen moeten de korf dragen

Foto: Marcel Steinbach

Vier korven

‘Die wapeningskorven hebben we de afgelopen weken hier op het werkterrein gebouwd’, vervolgt Vermeulen. ‘In totaal gaat het om vier korven. De grootste wapeningskorf is 7,5 meter breed, 7,5 meter lang en 1,5 meter hoog. De andere korven zijn uiteraard ook allemaal 1,5 meter hoog, maar iets kleiner van omvang.’ Deze week heeft een kraan de korven alvast in de lucht gehesen, waarbij donderdag de grootse en dus zwaarste korf aan de beurt was.

De kettingen worden bevestigd.

Foto: Marcel Steinbach

Solide genoeg

‘Zo’n korf bestaat uit allemaal ijzeren staven en je kunt nu nog testen of de korf solide genoeg in elkaar zit om te verplaatsen en of de punten waarop de kettingen bevestigd worden op de juiste plek zitten’, legt Vermeulen uit. De klus verliep goed. ‘Door het proefhijsen weten we nu het exacte gewicht van  de korf, namelijk 23 ton. Ook zijn we er nu van verzekerd dat de kraan die we gaan gebruiken dit gewicht aankan en is duidelijk dat de wapening stevig in elkaar zit en niet ombuigt als je ‘m in zijn geheel verplaatst. De korf moet namelijk keurig netjes recht blijven hangen tijdens het hijsen en niet scheef komen te hangen want dan krijgen we deze niet om de funderingspalen. Dat luistert heel nauw.’ Erg ver van de grond kwam de korf overigens niet. ‘Dat is niet nodig: als de korf maar een klein stukje van de grond komt en recht blijft hangen, weten we genoeg.’

En hij gaat keurig recht omhoog.

Foto: Marcel Steinbach

Nog een test

Volgende week staat er nog een belangrijke test op de planning. Vermeulen: ‘De kraan waar we nu mee hebben proefgehesen vervangen we door een nog grotere kraan. Die wordt in de week voor Pasen in delen aangeleverd. De vrachtwagens waarmee dit gebeurt moeten vanaf de Parnassusweg een tamelijk steile helling op om op het werkterrein te komen. We gaan met nepvracht proefrijden om te kijken of er straks ondersteuning van andere vrachtwagens nodig is, of dat de wagens de helling zelf kunnen trotseren.’ Een goede voorbereiding is het halve werk? ‘Zo is het maar net’, knikt Vermeulen bevestigend.