Afbeelding
woensdag 23 december 2020

Meer ruimte voor voetgangers en fietsers op Prins Hendrikkade bij CS

Hilde Postma

Stukje bij beetje wordt het aan de centrumzijde van station Amsterdam Centraal steeds mooier. Het westelijk tramemplacement voor het station is al vernieuwd, in het voorjaar is het de beurt aan het oostelijk tramemplacement. Ook delen van de Prins Hendrikkade worden grondig aangepakt. Momenteel is het de beurt aan het deel tussen het Damrak en de Kamperbrug. Paul Hardeman, omgevingsmanager van de gemeente Amsterdam: ‘Aan de rijbaan en het fietspad wordt nog gewerkt. Maar met kerst ligt in ieder geval het voetpad voor de Sint-Nicolaasbasiliek er weer netjes bij.’

De weg was verouderd en ook de verkeersstromen waren niet optimaal op elkaar afgestemd. Voetgangers en fietsers hadden onvoldoende ruimte. Paul vertelt: ‘Auto’s mogen hier al twee jaar niet meer richting het Damrak rijden, maar er ligt nog asfalt uit de tijd dat auto’s nog via de Prins Hendrikkade naar het Damrak konden rijden. Nu geven we die ruimte aan de fietser en de voetganger.’ Daarom wordt het fietspad verbeterd. Paul: ‘Dit is een heel druk tweerichtingenfietspad. Het wordt breder aangelegd (4 meter breed) en er zitten straks geen knikken meer in: het wordt comfortabeler rijden. In het verleden liep het fietspad op één plek uit elkaar, dat is in de nieuwe situatie ook niet meer zo.’ Het gedeelte van het fietspad tussen Damrak en tot en met Nieuwebrugsteeg is al klaar. Paul: ‘Daar ligt al nieuw asfalt. We hebben alles vernieuwd: kabels, leidingen en het straatwerk. We zijn nu bezig met het voetpad tussen de Zeedijk en de Kamperbrug – tot ongeveer de basiliek.´ Dit gedeelte zal klaar zijn voor de kerst. ‘Met Kerst is er altijd een live uitzending vanuit de basiliek. Dan willen we dat het er netjes bij ligt.  Dus er wordt hard gewerkt om de bestrating voor de basiliek op tijd klaar te hebben.’

Bereikbaar

De basiliek is tussen de werkzaamheden door altijd bereikbaar gebleven voor onder meer begrafenissen, zegt Paul: ‘We hebben altijd plaats gemaakt voor de rouwauto’s. Ook daarvoor zijn goede afspraken gemaakt en dat heeft de aannemer, Max Bögl & Partners steeds keurig begeleid.’

Overzichtelijker

Op de hoek van café Zeepost en de Kamperbrug is straks meer ruimte voor voetgangers – zodat zij fatsoenlijk de hoek om kunnen lopen. ‘Alles wordt overzichtelijker’, benadrukt Paul. Ook de ‘schuine doorsteek’ voor auto’s verdwijnt. ‘Bij de basiliek stak het verkeer uit de wijk altijd het fietspad over om van de ventweg op de doorgaande weg te komen. Maar daar was eigenlijk te weinig ruimte voor. In de nieuwe situatie hebben we die oversteek haaks gemaakt, waardoor er hier meer ruimte komt voor zowel de fietser als de auto.´

Flaneerboulevard

Voetgangers krijgen sowieso meer de ruimte, langs de gevel én langs het water, waar een ‘flaneerboulevard’ wordt aangelegd. Overal wordt de straat vernieuwd. ‘Het was een beetje een rommeltje tot nu toe. Op sommige plekken lagen tegels, op andere plekken platen. Straks liggen overal mooie klinkers en mooi rood asfalt.’ Ook het tramspoor – dat nu in het midden van de rijbaan ligt – wordt vervangen en verlegd’. Paul legt uit: ‘Er liggen nu twee keer twee rijstroken met in het midden de trambaan. Dat is vrij onhandig en onoverzichtelijk. Bovendien is er nog maar één rijstrook nodig, omdat het er nu eenrichtingverkeer is. We leggen de nieuwe trambaan meer richting het water aan.’

Omleidingen noodzakelijk

In het nieuwe jaar gaan de werkzaamheden op de Prins Hendrikkade door tot eind 2021. ‘We knappen het stuk voetpad tot de Kamperbrug nog op, gaan verder aan de waterkant en maken het fietspad af. Ook dan zullen we fietsers weer omleiden. We merken soms dat dat  lastig is, zeker op zo’n belangrijke fietsroute. Toch is het soms nodig om gevaarlijke situaties te voorkomen. We zorgen dan voor een route die zo veilig en snel mogelijk is’.

Fietsrekken verplaatst

De fietsrekken bij het oostelijk tramemplacement en langs de Prins Hendrikkade zijn voor de werkzaamheden verplaatst naar de oostelijke kant van de Odebrug. ‘We maken tijdelijke plekken waar mensen hun fiets kunnen stallen. Het is stoeien met de ruimte vlakbij het station dus soms staan de rekken eigenlijk net iets te ver weg. Je ziet dan dat de stalling leeg blijft, nu in coronatijd helemaal. Het is sowieso rustig nu: normaal is dit gedeelte vol met toeristen. In die zin ‘helpt’ de coronacrisis ons wel. Doordat het rustiger is, kunnen we lekker doorwerken.’

Vernieuwing oostelijk tramemplacement

‘Vanaf 3 mei 2021 gaan we het hele oostelijk tramemplacement vernieuwen. Het emplacement verplaatsen we een stukje richting het midden van het Stationsplein en iets meer naar de waterkant. En er komen verhoogde en verlengde haltes, zoals op het westelijk tramemplacement. Tot en met eind oktober werken we daaraan. Dan stoppen alle trams tijdelijk aan de westkant, en de IJtram  aan de IJzijde van Amsterdam Centraal. En er komt ook een tijdelijke halte bij het Victoria hotel.’

Voor meer informatie zie: www.amsterdam.nl/deentree

Heeft u vragen? Stel ze hier.

29 december 2020 | 13:10

anoniem

@Remko, het staat idd niet in het bericht benoemd maar ik neem aan als je spreekt over het renoveren van de monumentale hal je ook die gevel en overkappingen mee neemt

29 december 2020 | 12:04

Remko

@anoniem, ik zie in het bericht geen informatie over de voorgevel van de ingang en de luifels. Mis ik iets of staar er geen informatie? Vele jaren geleden was al beloofd dat de voorkant weer hersteld zou worden, maar deze belofte is al die jaren niet nagekomen.

28 december 2020 | 21:52

anoniem

@Remco, Ergens tussen 2021 en 2028 gaat prorail dat aan pakken, zie https://www.prorail.nl/projecten/amsterdam/station-amsterdam-centraal?

28 december 2020 | 21:13

Remko

Wanneer wordt de lelijke grijze ingang van het station verwijderd en krijgen we de oorspronkelijke architectuur terug? En wanneer worden de verwijderd originele luifels teruggeplaatst?

26 december 2020 | 11:58

johan siemons

vroem , vroem…….snik !

25 december 2020 | 23:44

Jeroen

Ik ben het met u eens, @Johan, dat er qua trams niks meer kan of zal worden gewijzigd. Mijn gedachte komt voort uit het feit dat de taxistandplaats van het Stationsplein is verhuisd naar de achterzijde, alle bushaltes onder een prachtige, vierde kap zijn gecentraliseerd en de fietsenstalling onder het water wordt gebouwd. Alles heeft of krijgt een nette, overdekte, uiterst efficiënte plaats, behalve de tramhaltes. Er zal gerust een bouwtechnische of financiële afweging zijn gemaakt om deze haltes in stand te houden, maar een mens mag toch dromen van een droge overstap – bijvoorbeeld vanuit de metrohal, zoals deze ook met de toekomstige fietsenstalling wordt verbonden – of een zonovergoten en mooi voetgangersplein, waar de levendigheid van de stad je tegemoet komt zodra je het station uitloopt? U bent praktischer en realistischer ingesteld dan ik, dat moge duidelijk zijn. Uw Masserati is u van harte gegund – wie weet, op een dag.

Fijne feestdagen.

25 december 2020 | 15:01

johan siemons

beste jeroen ,
wat mij stoort is de aanname dat er nog iets met de “betramming” kan en zal worden gewijzigd . daar is toch helemaal geen sprake van . ik wik een maseratie sportwagen . wie hem zal betalen gaat aan mij voorbij . daar zit mijn gram .

25 december 2020 | 01:19

Jeroen

Zeker, Johan. Uw sarcasme ontgaat me uiteraard niet, maar ik dank u voor de interesse. Toch lijkt mij het idee van een modern en efficiënt tramstation, waarbij de lijnen op dezelfde locatie vertrekken in plaats van de huidige opsplitsing, in combinatie met een ruim voetgangersplein, niet een heel verkeerde gedachte.

24 december 2020 | 15:16

johan siemons

beste jeroen ,

verder gaat alles goed met je ?

24 december 2020 | 12:24

Jeroen

Ik weet dat het vrijwel onmogelijk is, maar hoe heerlijk zou het zijn om een Stationsplein zonder trams te hebben? Dat het open is, geen enkel obstakel meer heeft – behalve de metrotrap en eventueel een klassieke fontein – en er alleen nog maar gelopen mag worden. Een grootse stationsfacade als entree naar de monumentale binnenstad. Hadden die trams niet een plek kunnen krijgen naast de ondergrondse fietsenstalling?