De Cruquiusbrug tussen Haarlemmermeer en Heemstede op de N201 is aan groot onderhoud toe. De brug bestaat uit twee delen: een oostelijk deel richting Heemstede – dat uit 1932 stamt – en een westelijk deel richting Haarlemmermeer (uit 1970). De oostelijke brug is volgens projectleider Tino van der Giesen van de provincie Noord-Holland ‘aan het einde van zijn levensduur’: ‘Hij functioneert het nog wel, maar hij vraagt steeds meer onderhoud. Dus die gaan we vervangen. We willen een nieuwe brug laten bouwen die energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk is’.
De ambities van Van der Giesen en zijn team passen in de visie van de provincie om ‘duurzaam door te pakken’. Tino: ‘We willen graag dat de brug op jaarbasis energieneutraal draait. Het kost nu veel energie om de brug te bedienen. Daarom laten we de toekomstige aannemer naar mogelijkheden kijken om de brug te voorzien van zonnepanelen of een systeem om energie op te wekken bij het sluiten. Daarnaast zullen we ledverlichting gebruiken in plaats van gloeilampen. Ook willen we minder grondstoffen gebruiken en zullen we op een ‘circulaire manier’ bouwen.’
IFD: industrieel, flexibel en demontabel
Daarvoor zal de brug volgens het IFD-principe worden gebouwd: industrieel, flexibel en demontabel. ‘Daarbij wordt gebruik gemaakt van standaard verbindingen, waardoor de brug vrij gemakkelijk in elkaar te zetten is. Ook is het dan gemakkelijk om onderhoud te plegen en onderdelen te vervangen als dat nodig is. De bouw, renovatie en onderhoud kunnen door IFD goedkoper, circulair én efficiënter.’