Afbeelding
woensdag 20 januari 2021

Plannen voor Amsterdam Centraal: wayfinding met allure

Hilde Postma

Het project de Entree op het Stationseiland begint steeds meer vorm te krijgen: de tramemplacementen worden vernieuwd, een ondergrondse fietsenstalling aangelegd en fietspaden verbeterd. Als Amsterdam Centraal half 2023 over een prachtige toegang van en naar de stad beschikt, zal ook de nieuwe ‘wayfinding’ zijn aangelegd, waarmee reizigers hun weg zullen vinden. Chiel de Jager, projectbegeleider Wayfinding vertelt over de ins en outs. ´Bij wayfinding is herkenbaarheid belangrijk. We hanteren voor Amsterdam Centraal dezelfde ontwerpprincipes als op andere stations. Maar vanwege de bijzondere en centrale locatie vinden we dat er op Amsterdam CS wel iets mag komen dat wat meer allure en uitstraling heeft dan gemiddeld.’

En dus wordt over het stationseiland een heel bebordingsplan uitgerold met op strategische punten grote informatiezuilen. Op het stationsplein – voor Amsterdam Centraal – en onder het busstation aan de IJzijde komen grote stijlvolle pilaren te staan met reizigersinformatie. Chiel de Jager vertelt: ‘Daarmee kan de reiziger die het station uitloopt zich meteen oriënteren op zijn overstap, of het verdere gebied ingaan. De grotere pilaren zijn wel drie meter, echte blikvangers.’

De reiziger bij de hand

Deze grotere pilaren hebben naast de reguliere bewegwijzering bovenaan, in het midden twee digitale schermen met kaartbeelden. ‘Eén van de schermen toont een stadskaart, de andere is een 3D-kaart van het stationsgebied in de kijkrichting van de reiziger. Dat onderdeel is een afgeleide van de knooporiëntatiepuntkaart,  KnOP-kaart. Die hebben de Vervoerregio en de Provincie samen vormgegeven – en je ziet hem door de hele regio. Dat concept wilden we als principe voor de herkenbaarheid natuurlijk vasthouden op Amsterdam Centraal’, vertelt Chiel. Hij vervolgt: ‘Met die 3Dkaart kun je richting een bepaald gebouw of punt in de omgeving kijken en je oriënteren. Als je in de lijn naar het Victoriahotel kijkt dan heb je de oriëntatie meteen te pakken. Zo nemen we de reiziger mee aan de hand.’

Schermen toevoegen

De grote zuilen zijn zo opgebouwd dat er op een later moment nog schermen kunnen worden toegevoegd, als dat nodig is, bijvoorbeeld om realtime informatie van binnenuit het station te delen.

Naast de grotere pilaren komen er nog een aantal kleinere zuilen met aanvullende informatie, bijvoorbeeld bij de tramhaltes. Ook aan de IJzijde komen dergelijke pilaren en zuilen, bij het busstation en de IJ-veren.

Leidingen aanleggen

De komende maanden wordt de bestrating op het Stationsplein vernieuwd. Dan worden ook de leidingen aangelegd, die nodig zijn voor de stroom- en informatievoorziening van de grote informatiepilaren. Chiel: ‘Het mooie is dat we samen met onze partners NS/ProRail en de gemeente Amsterdam al een eenduidige en toekomstvaste wayfinding voor het Stationseiland hebben afgesproken. NS heeft binnen het station de wayfinding al aangepast, zodat die goed herkenbaar is voor de reiziger. Binnenkort dus ook op het stationseiland buiten het stationsgebouw.’

Eenduidigheid

Ook op andere stations is of komt er steeds meer een eenduidigheid, zegt Chiel. ´Het gaat nu vooral nog om de combistations – zoals Sloterdijk en Amstelstation – waar zowel metro´s als treinen aankomen. We hebben daar een koppeling gemaakt van de huisstijlen van de gemeente Amsterdam en NS en ProRail, die ook hun eigen stijl hebben. Doordat de huisstijlen en informatie beter op elkaar is en wordt afgestemd, ontstaat er geen overdaad aan informatie, maar ook geen tekort.´ Ook worden de informatiekasten en verkoopmachines op metrostations zoveel mogelijk bij elkaar gezet in plaats van verspreid over het station. Chiel: ‘Zoals bijvoorbeeld nu ook op metrostation Waterlooplein het geval is. Het is niet overal inpasbaar, maar we willen dat wel meer gaan doen.’ Bij metrostations die nu nog geen blauwwitte kubus met R-Netband als herkenningsteken hebben hangen met de letter M, zal deze alsnog worden toegevoegd.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 februari 2021 | 21:26

Arjan Honingh

Tof bericht over wayfinding met allure. Een aantal jaren geleden heb ik dit project geïnitieerd en met veel plezier een periode de rol van projectleider vervult. Ontwerp lijkt op hoofdlijnen niet aangepast maar in de details zie ik nog wat vernieuwingen. Biedt elk object voldoende context om te begrijpen wat er met oost, west, etc. bedoeld wordt?
Ik kan niet wachten om ze in het echt rond het CS te zien staan … en wie weet op maaiveld langs de gehele rode loper!

Succes MRA en Amsterdam met de uitvoering.

22 januari 2021 | 20:19

anoniem

@Kees, dus de directie van Prorail moet dit weekend hard doorwerken om te zorgen dat het eind februari voor elkaar is. Er valt geen seconde te verliezen. Kan iemand dat vandaag nog even doorgeven?

22 januari 2021 | 11:17

Kees

Het wordt inderdaad tijd om de rijtuigkappen terug te plaatsen en de middentoegang in oude luister te herstellen. Daar gaat echter niet de vervoerregio over, maar ProRail. Die starten dit jaar met (alweer) een nieuwe verbouwing: de renovatie van het historische stationsgebouw. Dit project loopt tot 2028.

21 januari 2021 | 20:56

Remko

Wat Ruben schrijft is ook wat ik dacht. Ik stel voor dat iedereen die betrokken is keihard aan de slag gaat. Volgende maand moeten in ieder geval de originele luifels terug en die lelijke grijze panelen aan de voorkant weg. Had al veel eerder moeten gebeuren. En nou niet gaan zeggen dat het niet kan, maar zorgen dat het voor elkaar komt.

21 januari 2021 | 12:32

Ruben

Leuk dat hier aandacht voor is, maar wanneer wordt het stationsgebouw zelf eens een keer afgemaakt? Het ziet er echt niet uit (van binnen en van buiten).

Wil je dit bericht delen?