Afbeelding
dinsdag 2 oktober 2018

Noord/Zuidlijn genomineerd voor architectuur-prijs

Renske van Bers

Hoewel ze bij Benthem Crouwel Architects – ontwerper van de Noord/Zuidlijn – blij zijn met de nominatie, ging er nog niet meteen een fles champagne open. Architect en mede-oprichter Jan Benthem: “Daarvoor vind ik het nog een beetje vroeg, maar mochten we in november de prijs daadwerkelijk winnen, dan komt er uiteraard wel een klein feestje.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 oktober 2018 | 19:33

trolly

@Han Schomakers: Geen dank. Pas na dat ik op de knop “verstuur reactie” had geklikt realiseerde ik me dat mijn sommetje met inflatie niet ver uit de buurt zit van jouw bewering…

8 oktober 2018 | 15:39

n-evo

@Han Schomakers Het enige dat ik schreef is dat er een prijskaartje van bijna € 7 miljard aan de O/W-lijn hangt. Linksom of rechtsom zal dat bedrag opgehoest moeten worden om met de bouw te kunnen beginnen. Amsterdam kan het alleen niet betalen en Den Haag lijkt niet van plan om bij te springen. Dan houdt het dus op. De termen “goedkoop” of “duur” zijn verder door mij niet genoemd.

8 oktober 2018 | 09:16

Han Schomakers

@trolly:

Dank voor jouw correctie! Ik had gezocht in de geschiedenis, maar kon geen bedragen meer vinden. Helaas kan ik het artikel niet zelf corrigeren…

7 oktober 2018 | 08:05

trolly

@Han Schomakers: De strekking van je verhaal onderschrijf ik van harte, maar helaas is je kostenraming voor de Oostlijn wat aan de ruime kant. Volgens het Reformatorisch Dagblad van 31 augustus 1984 waren de totale kosten namelijk 940 miljoen gulden.
Wie dat goedkoop vindt moet zich bedenken dat je voor een brood destijds ongeveer een gulden neertelde. Dat betekent dat de Oostlijn nu zo’n 2,5 miljard euro zou kosten.

6 oktober 2018 | 15:28

Han Schomakers

@n-evo: Even een correctie: de aanleg van een Oost/Westlijn kost uiteraard geld, maar er is sprake van een investering van € 7 (?) miljard. Zoals eerder gemeld, is een investering niet te vergelijken met ‘kosten’, omdat het geld is dat in de toekomst wordt uitgegeven en waarvan je er bij uitgaat dat uiteindelijk de opbrengsten het totaalbedrag van de investering zullen overtreffen. Het is dan ook niet juist om te spreken over ‘duur’ of ‘goedkoop’ als het om een investering gaat. Wat hoogstens wel gezegd kan worden, is dat er met dergelijk project veel of weinig geld mee gemoeid is. Ik snap dat het lijkt of dit hetzelfde is, maar dat is dus niet zo…

Een voorbeeld: voor de aanleg van de Oostlijn(en) in de jaren 70 was een investering van een enkele miljarden guldens nodig. Als je ziet wat de Oostlijn(en) aan werkgelegenheid in de Amsterdam Zuid-Oost hebben veroorzaakt door de bouw van de Johan Cruijf Arena, de Ziggo Dome, de meubelboulevard, de Ikea vestiging, de (ICT) bedrijven en kantoren, dan is die investering méér dan goed gemaakt. En hierbij moet ook zeker vermeld worden dat het stadsdeel daardoor uitstekend bereikbaar is met de metro én dat de metro uitermate goed gebruikt wordt.

3 oktober 2018 | 13:27

n-evo

@Koen “Er gaan vanaf Zuid al tig Sprinters en Intercity’s naar Schiphol.”

Gelukkig pendelt een N/Z-lijn naar Schiphol niet alleen tussen Zuid en de luchthaven. Daarbij rijden er vergelijkbaar tig Sprinters en Intercity’s parallel aan grote delen van M50, M53 en M54. Die zitten elkaar ook niet in de weg.

De N/Z-lijn naar Amstelveen gaat ‘m gewoon écht niet worden de komende 30+ jaar. Time to move on. Een O/W-lijn naar Schiphol zoals Han Schomakers noemt zie ik dankzij het prijskaartje van bijna € 7 miljard ook niet binnen afzienbare tijd gebeuren.

Dus als ze Schiphol over niet al te lange tijd op het metronetwerk willen aansluiten ligt de M52 voor de hand. Scheelt ook weer een hoop busbewegingen van en naar de luchthaven en de binnenstad.

3 oktober 2018 | 12:13

Han Schomakers

@ Peter:

Er is jarenlang gesteggeld over die kwestie. Ik kan mij niet zo goed meer herinneren op welk moment een bepaalde keuze al dan niet werd gemaakt. Misschien kan Duco Vaillant de geschiedenis nog eens op een rijtje zetten. Dat vind hij vast leuk… 🙂

3 oktober 2018 | 11:42

Peter

In aanvulling op mijn vorige post: ik herinner me dat de gemeenteraad van Amstelveen in 1985 met één stem verschil voor het sneltramplan koos waar wij lijn 51 aan te danken hebben.  Ook toen wilde men liever een volwaardige metro, waar Amsterdam toen inzette op alleen een verlenging van tramlijn 5 (en er ook nog allerlei onzalige plannen voor een Spurbus op tafel lagen).

3 oktober 2018 | 11:15

Peter

@Han Schomakers

Volgens mij was de gemeenteraad van Amstelveen (behalve de SP) voorstander van verbouwing van de Amstelveenlijn tot metro, als verlenging van de Noord/Zuidlijn.

Het was toenmalig wethouder Eric Wiebes die in 2011 een extra kosten-batenanalyse afdwong, die nadelig voor de metro uitpakte waarna die werd geschrapt, en waarna de goedkopere tramvariant werd bedacht.

3 oktober 2018 | 10:32

Han Schomakers

@ Trolly, Herman, Koen, Jan:

Het vervoer van en naar Schiphol wordt momenteel al goed afgehandeld met de Sprinters en Intercity’s. Verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is daarom niet écht nodig. Wat wel een interessante optie is, is de aanleg van de Oost/Westlijn, omdat die óók naar Schiphol gaat maar tegelijkertijd een groot gebied ontsluit tussen Osdorp en Schiphol.

Dat op het laatste moment besloten is -onder druk van de gemeenteraad van Amstelveen- om de Noord/Zuidlijn toch maar niet door te trekken naar Amstelveen en/of Uithoorn is heel erg jammer. Ten tijde van die besluitvorming lag de bouw van de Noord/Zuidlijn natuurlijk flink onder vuur én vond Amstelveen dat in tijden van financiële krimp geen grootschalige OV-projecten opgestart konden worden. Als argument werd uiteraard ‘geen geld’ genoemd. Wat ik zo jammer vond en vind, is dat ook in dit geval de begrippen ‘uitgaven’ en ‘investeringen’ door elkaar gehaald worden. Investeringen zijn uitgaven in de toekomst die uiteindelijk (bijna) altijd geld zullen opleveren. Alleen daar hoor je nooit iets over. Als je ziet wat de aanleg van de Oostlijnen in de jaren 70 uiteindelijk aan voorzieningen heeft opgeleverd, dan zijn de investeringen van toen ruimschoots overschreden door de opbrengsten. Maar dar hoor je nooit iets over…

Tot slot: er wordt nu hard gewerkt aan de aanleg van de Amsteltram naar Amstelveen en Uithoorn. Op zich prima, want die verbinding was in de vorige eeuw al noodzakelijk. Het gehele sneltramtracé wordt, inclusief alle haltes, thans afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. Maar het is en blijft een tram op straatniveau, met uitzondering van een drietal ondergrondse doorgangen bij kruisingen. Ik denk niet dat ik het nog zal meemaken dat de Amsteltram wordt omgebouwd tot een metro… 

3 oktober 2018 | 08:21

trolly

@Herman: Je moet verlenging naar Amstelveen vooral zien als een verbetering van de ontsnappingsroute.

3 oktober 2018 | 02:40

Herman

@Koen – Niemand wil naar Amstelveen. Er is niet voor niets vraag naar een stuk Amsterdams grondgebied in een Amstelveens ziekenhuis 🙂

2 oktober 2018 | 23:58

Koen

@Jan.Meeuwenberg

“Een opmerking van mij is dat het jammer is dat de lijn niet doorgetrokken is naar Schiphol”

Er gaan vanaf Zuid al tig Sprinters en Intercity’s naar Schiphol.

De N/Z-lijn had doorgetrokken moeten worden naar Amstelveen. Zo is de lijn oorspronkelijk ook aan het volk verkocht. Maar dat ging toen niet door, “want 800 miljoen euro”.

2 oktober 2018 | 18:43

Jan. Meeuwenberg.

Terecht dat de N/Z-lijn genomineerd wordt, het is een genot om op de stations met de prachtige kunstwerken te zijn. Het is een goede zaak dat station Noorderpark toch luxer is geworden dan eerst de bedoeling was, net zoals station Noord prachtig.

Station Rokin is mooi om een tijd te bezoeken, als je geen haast heb dan is het de moeite waard om daar de prachtige kunstwerken rustig te bekijken. Het Centrale station is ook zeer geslaagd met zijn Kathedraal. Het heeft wel een tijdje geduurt en gekost, maar Amsterdam kan trots zijn op het eindresultaat. Ik kan alleen maar positief blijven over deze prachtlijn.

Een opmerking van mij is dat het jammer is dat de lijn niet doorgetrokken is naar Schiphol, en de andere kant op, maar je kan niet alles hebben natuurlijk. Wie weet wat er nog in de toekomst  gaat gebeuren.

Wil je dit bericht delen?