Afbeelding
donderdag 18 juni 2020

Nieuwe sporen en haltes westzijde CS

Hilde Postma

De sporen bij het centraal station zijn helemaal ‘op’ door het intensieve gebruik – en dus worden ze vervangen. Projectleider Michael Prinsen: ‘We vernieuwen alles: ook de rest van de openbare ruimte inclusief de bestrating, verlichting, kabels en leidingen, de hele afwatering en de tractievoeding. Het hele stationsplein komt er prachtig uit te zien!’

Ha Michael, wat gebeurt er bij station Amsterdam Centraal?

We zijn bezig de sporen aan de westzijde van het centraal station te vernieuwen. Daarvoor hebben we sinds 30 maart een – zoals dat heet – TBGN: een ‘tijdelijke buitengebruikname’ van de trams aan deze kant van het Stationsplein. Het is hoognodig dat we de sporen vervangen: ze waren helemaal op door het intensieve gebruik. De hele traminfrastructuur wordt vernieuwd; sporen, bogen, wissels, wisselbesturing, trammasten en bovenleiding. We maken ook nieuwe haltes, die langer worden dan de oude. Daardoor is het straks mogelijk is dat er twee trams achter elkaar kunnen stoppen. We leggen de haltes meteen zo aan dat ze voldoen aan de toegankelijkheidseisen. De nieuwe perrons komen 24 centimeter boven maaiveldniveau te liggen. Hierdoor kunnen mensen met een beperking makkelijker de tram in en uit lopen of rollen met hun rolstoel. Aan de lange kanten van de perrons leggen we hellingbaantjes aan waar je makkelijk op en af kan rollen of lopen en ook makkelijk kunt oversteken naar het station.

Wordt er nog meer vernieuwd?

Ja, we vernieuwen alles: ook de rest van de openbare ruimte inclusief de bestrating, verlichting, kabels en leidingen, de hele afwatering en de tractievoeding. De tractievoeding ligt aan de noordzijde en zorgt voor stroom in de bovenleiding. Ook worden er uiteindelijk nieuwe bomen geplant, waarvoor we nu vast groeiplaatsen maken.

Is er nog iets bijzonders te vertellen over de huidige werkzaamheden?

Onder het water van het Open Havenfront voor het Victoria hotel wordt nu een ondergrondse fietsenstalling gebouwd. Mensen kunnen vanuit de fietsenstalling via een tunnel naar de metrohal lopen. Nadat de oude tramsporen zijn verwijderd, is het dak van die verbindingstunnel gemaakt. De methode die de aannemer daarvoor gebruikt heet de ‘wandendakmethode’: eerst worden de wanden en het dak gemaakt. Daar komt het spoor weer op, en als dat klaar is, wordt de tunnel uitgegraven en de vloer en installaties gemaakt.

Wat is er gebeurd tijdens de aanloopfase?

We zijn bijna een jaar bezig geweest met de voorbereidingen van de tramwerkzaamheden. We hebben als eerste de Middentoegangsbrug ongeveer zeven meter verbreed: de loopruimte naar het centraal station was niet meer voldoende omdat er steeds meer reizigers zijn, zowel bezoekers van de stad als ook de gewone dagelijkse reizigers binnen de Vervoerregio Amsterdam. We hebben een oud, tijdelijk deel van de brug gesloopt en vervolgens er een groter, nieuw stuk aangebouwd. Hierover gaat de tram rijden, zodat er in het midden van de brug meer ruimte voor voetgangers ontstaat.

Verliep dat proces goed?

Op zich wel, maar terwijl we daarmee bezig waren, bleek dat het ook nodig zou zijn om een nieuwe kade te maken tussen het water en de tramhaltes. De oude glooiing bleek onvoldoende stabiel voor de nieuwe tramhaltes. Deze konden we niet ophogen zonder extra maatregelen, want dan zou de kade in het water schuiven. Dat was wel ingewikkeld – omdat we dat tussendoor ook nog moesten inpassen in het project: we hebben daarvoor twee rijen damwanden de grond ingetrild. Zo is de kade flink verstevigd. Zodra de fietsenstalling af is, krijgt de kade zijn definitieve uiterlijk met een verlaagd voetgangersgedeelte.

Nu worden de sporen aan de westzijde vervangen, volgend jaar is de oostzijde aan de beurt.

Foto: Frank Doves

Hoe zit het met de monumentale boom op het Stationsplein? 

Bomen zijn altijd belangrijk in Amsterdam – en deze iep zeker omdat hij een monumentale status en goede conditie heeft. We moesten de boom goed integreren in het project en voorzichtig werken rond de boom om de wortels en kroon niet te beschadigen. Daarom hebben we ook boomdeskundigen ingeschakeld, zij hebben meegekeken hoe dat het beste kon gebeuren. Dat is goed gelukt!

Hoe was het werken afgelopen maanden met de coronacrisis?

Door de coronamaatregelen was het zeker aan het begin een stuk rustiger op straat. Dat gaf ons de mogelijkheid om zonder al te veel hinder alvast nieuwe bestrating te leggen langs de gevel van het station. In het oorspronkelijke plan zouden we bij normale drukte weinig ruimte overhouden voor voetgangers om dit tegelijk met het tramwerk te doen. Dat stuk is alweer opengesteld. Dat is wel prettig. Aan de andere kant moesten we natuurlijk wel de coronarichtlijnen in acht nemen en dat maakte de uitvoering voor de medewerkers wel een stuk lastiger. Waar ze vroeger met zijn tweeën in een hoogwerker aan de bovenleiding werkten, zijn nu meer ploegen nodig. En leuk is het niet: we zetten door, maar de werksfeer is anders. Ondanks alles bood de coronacrisis ons tot nu toe toch ook enkele mogelijkheden.

En vanaf nu?
Het is weer drukker geworden. Maar dat is voor ons geen probleem: we komen dan terecht in de ’normale’ situatie waarin we het werk hadden gepland. Er is minder loopruimte, maar genoeg voor voetgangers om een veilige afstand van elkaar te houden. En we geven de ruimte – zodra het werk klaar en veilig is – direct weer terug aan de gebruikers.

Hoe zit het met de tramsporen en – haltes aan de oostkant?

Die gaan we halverwege 2021 aanpassen. Dat zal ietsje eenvoudiger zijn, omdat we dan geen verbindingstunnel hoeven maken. En wat dan helpt: we hebben het dan al een keer gedaan. We nemen de ervaring van het aanpassen van de westkant mee – net als die van de twee kruispunten voor centraal station die we hiervoor al hebben aangepast!