De sporen bij het centraal station zijn helemaal ‘op’ door het intensieve gebruik – en dus worden ze vervangen. Projectleider Michael Prinsen: ‘We vernieuwen alles: ook de rest van de openbare ruimte inclusief de bestrating, verlichting, kabels en leidingen, de hele afwatering en de tractievoeding. Het hele stationsplein komt er prachtig uit te zien!’
Ha Michael, wat gebeurt er bij station Amsterdam Centraal?
We zijn bezig de sporen aan de westzijde van het centraal station te vernieuwen. Daarvoor hebben we sinds 30 maart een – zoals dat heet – TBGN: een ‘tijdelijke buitengebruikname’ van de trams aan deze kant van het Stationsplein. Het is hoognodig dat we de sporen vervangen: ze waren helemaal op door het intensieve gebruik. De hele traminfrastructuur wordt vernieuwd; sporen, bogen, wissels, wisselbesturing, trammasten en bovenleiding. We maken ook nieuwe haltes, die langer worden dan de oude. Daardoor is het straks mogelijk is dat er twee trams achter elkaar kunnen stoppen. We leggen de haltes meteen zo aan dat ze voldoen aan de toegankelijkheidseisen. De nieuwe perrons komen 24 centimeter boven maaiveldniveau te liggen. Hierdoor kunnen mensen met een beperking makkelijker de tram in en uit lopen of rollen met hun rolstoel. Aan de lange kanten van de perrons leggen we hellingbaantjes aan waar je makkelijk op en af kan rollen of lopen en ook makkelijk kunt oversteken naar het station.