Knooppunt de Nieuwe Meer
In 2023 of 2024 begint de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Een zeer complexe operatie, waaronder ook de bruggen over de Schinkel vallen. De aanbesteding van dit project werd op 29 juni 2021 gepubliceerd. De reconstructie is uiterlijk in 2031 gereed.
Om ruimte te maken voor het station verdwijnt de A10 in het centrum van Zuidas in tunnels. De bouw van de tunnel aan de zuidkant start tussen 2024 en 2027. De verwachte opening van de tunnel is uiterlijk in 2034.
Zodra de nieuwe Brittenpassage van station Amsterdam Zuid klaar is, begint de vernieuwing van de Minervapassage: tussen 2025 en 2027. De Minervapassage is de huidige entree van het station, maar die zal er onder meer door de enorme verbreding geheel anders gaan uitzien. De vernieuwde Minervapassage moet uiterlijk in 2031 opengaan.
Ook knooppunt Amstel wordt gereconstrueerd. Dat is nodig onder meer omdat het aantal rijbanen van 4 naar 6 per rijrichting gaat. Bovendien wordt op de A10 Zuid bestemmingsverkeer gescheiden van doorgaand verkeer. De start van de reconstructie is in 2025 of 2026 voorzien. Uiterlijk in 2033 moet het werk klaar zijn.
Als de zuidelijke tunnel van de A10 Zuid voldoende klaar is, kan het tramstation worden gebouwd. Daar wordt mee begonnen terwijl er onder de grond ook nog aan de tunnel wordt gewerkt. Het tramstation moet uiterlijk in 2031 gereed zijn.
Het nieuwe busstation komt aan de noordkant van station Amsterdam Zuid. Ook hiervoor geldt dat de bouw al begint als er ondergronds nog aan de tunnel wordt gewerkt. Oplevering van het busstation staat gepland voor uiterlijk 2031.
Tot slot de onderdoorgang die voor fietsers en voetgangers de Antonio Vivaldistraat – aan de zuidkant van de A10 – verbindt met het Beatrixpark aan de noordkant. Dit werk is eveneens al begonnen, maar zal nog lang in aanbouw blijven. Tijdens de gehele bouwperiode van Zuidasdok wordt telkens een deeltje gebouwd van deze onderdoorgang. Dat komt doordat we een paar keer moeten schuiven met de A10 Zuid. Uiteindelijk kan de Vivaldipassage worden afgebouwd als de A10 op zijn definitieve plek ligt. De verwachte opening is uiterlijk in 2036.
Het project Zuidasdok is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam. Opdrachtgevers van het project zijn het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Gemeente Amsterdam.