Afbeelding
vrijdag 26 maart 2021

Nieuwe metrobeveiligingssysteem kent vier niveaus van automatisering

Hilde Postma

Dit weekend rijdt GVB opnieuw ‘onder CBTC’, het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Eerder legde Gerard Scheffrahn, programmadirecteur Metro en Tram, gemeente Amsterdam, uit waarom dit nodig is: ‘Dit is het systeem voor de toekomst.’

Met het nieuwe metrobeveiligingssysteem (type ‘Communications Based Train Control’) kan er veel meer dan met het oude. Gerard: ‘Het kan bijvoorbeeld – als we dat in de toekomst zouden besluiten – zonder bestuurder rijden. Dat staat nu overigens niet gepland, maar zo’n systeem koop je niet voor de komende vijf of tien jaar, maar voor langere tijd. Dus als je de mogelijkheid open wilt houden, moet je daar wel rekening mee houden.’

Vier niveaus

Er zijn verschillende niveaus van automatisering. ‘In de metrowereld onderscheiden er vier’, zegt Gerard. ´Die worden aangeduid als GoA (Grade of Automation).´

GoA 1

Goa1 betekent dat er wel een bestuurder rijdt, maar dat het systeem toezicht houdt. Gerard: ‘Het is te vergelijken met een auto met een rijondersteunend systeem: je rijdt zelf maar als je op een file afrijdt en je remt niet dan grijpt je auto in. In sommige auto’s word je ook gewaarschuwd als je de maximaal toelaatbare snelheid rijdt. Dit gebeurt ook allemaal onder GoA1.’

GoA2

‘GoA2 gebruiken we soms in de praktijk op de Noord/Zuidlijn. Het houdt in dat de bestuurder toezicht houdt. Het systeem neemt de besturing over en regelt de snelheid van de trein. De bestuurder kijkt of iedereen is ingestapt, sluit de deuren en geeft daarmee de trein vrij voor vertrek. Mochten er bijzondere dingen gebeuren, kan de bestuurder terugschakelen naar GOA1 en de besturing overnemen.’

GoA3

Bij GoA level 3 is er wel iemand in de metro om het vertrekproces te begeleiden maar die hoeft niet perse voorin in de bestuurderscabine te zitten.

GoA4

Bij niveau 4 is er echt sprake van bestuurderloos rijden en hoeft er niemand in de metro aanwezig te zijn. ‘Als dat het geval is, dan moeten er aanvullende maatregelen worden genomen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat mensen tussen perron en metro terecht komen – of op het spoor. Meestal worden er dan extra deuren op het perron geplaatst: zo ontstaat een gesloten systeem waarmee de kans op ongelukken wordt geminimaliseerd.’

Data

De data waarop met het nieuwe systeem wordt gereden kun je vinden op de website van GVB: gvb.nl/metro. Voor meer informatie klik hier.