Afbeelding
donderdag 30 mei 2024

Nieuwe loopbruggen verbeteren veiligheid op emplacement Amstelveenseweg

Niels Boszhard | Vervoerregio Amsterdam

Gisteren kregen we een rondleiding op het emplacement Amstelveenseweg, waar de metro’s ’s nachts tot rust komen en zich voorbereiden op hun diensten. Recentelijk zijn op dit knooppunt nieuwe loopbruggen geïnstalleerd. Een gesprek met André de Moor, Ambtelijk Opdrachtgever van de Vervoerregio, werpt licht op de achtergrond, planning en impact van dit project.

Veilige toegang voor metrobestuurders en personeel
Op emplacement Amstelveenseweg worden metrovoertuigen gestald. Onlangs zijn hier twee nieuwe loopbruggen gebouwd, zodat de metrobestuurders en ander ondersteunend personeel veilig van hun opkomstgebouw naar de metro’s kunnen gaan. De nieuwe loopbruggen op het emplacement zijn een belangrijke toevoeging aan het metronetwerk van Amsterdam. Ze zorgen niet alleen voor een veilige toegang voor metrobestuurders en ander personeel, maar zijn ook nodig indien in de toekomst bestuurderloos gereden wordt, omdat hiermee potentiële aanrijdingen tussen de metro’s en overstekend personeel uitgesloten worden.

André benadrukt het belang van deze nieuwe toevoegingen: ‘We wilden de veiligheid verbeteren, en dat is gelukt. Door deze loopbruggen kunnen metrobestuurders veilig hun voertuigen bereiken en kunnen ze hun diensten efficiënter uitvoeren. Naast het verbeteren van de veiligheid zijn in het project ook enkele praktische verbeteringen opgepakt. Zo is de verlichting verbeterd en is een waterpunt geinstalleerd zodat schoonmakers niet heen en weer hoeven te lopen met een emmer water.

De nieuwe loopbrug op station Amstelveenseweg

Technische uitdagingen en oplossingen
Het plaatsen van de nieuwe loopbruggen bracht technische uitdagingen met zich mee. Doordat het emplacement ingeklemd ligt tussen de exploitatiesporen was er weinig ruimte beschikbaar. Het was passen en meten. Verder verstoren de bruggen ook de wifi-signalen waarop het beveiliging- en besturingssysteem van de metro draait. Om de wifi-signalen te behouden en ervoor te zorgen dat de metrooperaties normaal konden blijven verlopen zijn tijdens de twee jaar durende voorbereiding verschillende maatregelen genomen, zoals onderzoek, simulaties en metingen, om ervoor te zorgen dat de bruggen probleemloos konden worden geïnstalleerd. André voegt hieraan toe: ‘Het was een hele klus, maar uiteindelijk is alles goed verlopen.’

Rol van de Vervoerregio
De Vervoerregio speelde een cruciale rol bij het besluit om de loopbruggen te plaatsen. Als eigenaar van de infrastructuur en voorzitter van de Safety Board werd er goed gekeken naar de veiligheidssituatie, wat resulteerde in het besluit om de bruggen te bouwen. André legt uit wat de Safety Board is: ‘De Safety Board is een belangrijke schakel in het waarborgen van de veiligheid binnen ons metronetwerk. In de Safety Board worden onder andere alle wijzigingen in het netwerk beoordeeld op veiligheidsrelevantie. Daarnaast spreekt de Safety Board zich uit over onveilige situaties, zoals het gelijkvloers oversteken van de sporen op de emplacementen.’

Momenteel worden er plannen gemaakt om vergelijkbare bruggen toe te voegen op andere locaties binnen het metronetwerk, zoals bij Gein. André legt uit: ‘Het is belangrijk dat we zorgen voor een veilige omgeving voor onze metrobestuurders. Na Gein is dit op alle locaties in het netwerk de nieuwe standaard.’

De nieuwe loopbruggen op emplacement Amstelveenseweg zijn een belangrijke stap in het verbeteren van de veiligheid en de ontwikkeling richting bestuurderloos rijden van het Amsterdamse metronetwerk.