Het nieuwe Amsterdamse metrobeveiligingssysteem CBTC werkt de laatste maanden steeds beter en stabieler, zegt verkeersleider Metro Jermaine Ravenberg van GVB voorzichtig optimistisch. ‘Er is achter de schermen hard gewerkt door iedereen om het stabieler te maken. We leren steeds beter met het systeem te werken. Sinds begin januari is het niet meer vastgelopen. Dat vinden wij net als reizigers heel fijn!’
door de redactie van GVB
Al 16 jaar werkt hij bij GVB, Jermaine Ravenberg. Eerst als instructeur voor trambestuurders en daarna als trainer voor het Opleidingencentrum van Tram. Uiteindelijk maakte hij na tien jaar de overstap naar verkeersleider Metro. Sinds vier jaar behoort hij samen met vier andere collega’s tot de groep key-users van het nieuwe metrobeveiligingssysteem CBTC. Zij zijn de ‘experts’ en helpen andere collega’s het systeem net zo goed te leren kennen.
‘Tijdens verstoring continu aan het puzzelen’
‘De tijd vliegt, want het is deze maand alweer zes jaar geleden dat ik van functie ben veranderd. Naast de opening van de Noord/Zuidlijn zijn we de afgelopen jaren bij metro veel bezig geweest met het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Het werk van een verkeersleider is heel ander werk dan het werk van een conducteur of trambestuurder’, vertelt Jermaine in de pauzeruimte van het Communicatie Centrum Vervoer (CCV), ook wel de Verkeersleiding genoemd. ‘Als Verkeersleider Metro ben je heel direct bezig met aansturen van de dienstregeling en je collega’s in de operatie. En met puzzelen! Puzzelen, ja puzzelen’, lacht Jermaine. ‘Tijdens een verstoring of calamiteit moeten reizigers en collega’s zo min mogelijk hinder ondervinden. Dus dat betekent dat ik moet puzzelen wat voor iedereen de beste oplossing is!’