Tot eind 2021 werkt het projectteam van Zuidasdok aan het metrospoor, vanaf station Amsterdam Zuid tot voorbij RAI. Het bouwt vijf wissels in. Dit zorgt voor hinder. Het werk is nodig om een groter werkterrein te creëren tussen de metrosporen bij station Amsterdam Zuid.
Door Saskia Blaas, Zuidas.nl
In september 2021 meldde Zuidasdok dat het projectteam meer werkruimte nodig heeft om de tweede stationspassage (de Brittenpassage) en de nieuwe metroperrons te bouwen. Dat kan alleen als de aannemer een metrospoor weghaalt dat dwars door het benodigde terrein loopt. Dit metrospoor is bedoeld om metrostellen van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) van en naar het opstelterrein in Diemen te rijden. Door nu ten oosten van station Amsterdam Zuid extra wissels aan te leggen, stelt Zuidasdok lijn 52 in staat om via het spoor van metrolijn 50 te rijden. Het werk wordt uitgevoerd door BAM Infra Rail, in opdracht van Zuidasdok.
Tien doordeweeksenachten
Om de extra wissels te kunnen plaatsen, voert de aannemer vanaf de nacht van 1 november voorbereidende werkzaamheden uit. Om te beginnen bij de metrosporen tussen de Beethovenstraat en de Europaboulevard. Gedurende alle doordeweekse nachten is de aannemer daar bezig. Hij maakt proefsleuven, om te zien wat hij onder de grond tegenkomt (verhardingen, kabels en leidingen) en legt kabels in mantelbuizen. In de vijf doordeweekse nachten daarop werkt het projectteam aan de metrosporen tussen station Amsterdam RAI en de Amsteldijk. Om daar vrachtwagens met materiaal en materieel te kunnen krijgen, moet er een tijdelijke inrit komen op noordelijke rijbaan van de A10. Doordat er minder rijstroken beschikbaar zijn, kan dit hinder opleveren voor automobilisten die van knooppunt Amstel richting knooppunt De Nieuwe Meer rijden.