Naast de nachtelijke testen op de metrobaan (waar het GVB eerder al over schreef) worden de drie gloednieuwe M7-metro’s ook uitgebreid op de werkplaats in Diemen getest. Dit gebeurt onder leiding van David van de Pest, Testcoördinator M7. ‘Alle testen bij elkaar, dus zowel op de metrobaan als in de werkplaats, duren ongeveer een jaar.’
Door redactie GVB
Audio testen is complex
Deze ochtend staat de metro op het opstelterrein en wordt de audio getest. David: ‘Onder de audio valt de omroep die je als reizigers binnenin het voertuig hoort, de omroep die je buiten het voertuig hoort, de intercom en de omroep voor bestuurders. Het testen van de audio lijkt simpel. De audio doet het of doet niet, zou je denken. Maar het zijn complexe testen, want het audio systeem moet samenwerken met het reisinformatiesysteem (het GIVA-systeem) en het mobilofoonsysteem. Ook moeten de camerabeelden automatisch opschakelen naar de bestuurder als iemand op de intercom drukt of aan de noodrem trekt.’
Bijdragen aan stukje leefbaarder Amsterdam
Voor dit soort testen op de werkplaats werkt David veel samen met leverancier CAF en ook Alstom, de leverancier van het nieuwe metrobeveiligingssysteem CBTC. En in dit specifieke geval voor de audiotesten met leverancier Actia. David: ‘Die samenwerking is erg leuk. Het is heel internationaal. De groep bestaat uit Spanjaarden, Italianen, maar er komen ook collega’s uit Hongarije en Griekenland. Samen een goed eindproduct neerzetten en een klein stukje bijdragen aan een leefbaarder Amsterdam, dat vind ik het mooie van mijn werk.’