Afbeelding
donderdag 14 april 2022

Momentum voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn

Jasmijn van Engelen

De seinen staan op groen bij de betrokkenen die werken aan het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Dat blijkt uit een interview met SpoorPro tv. Hierin vertellen Arnoud Mouwen, senior onderzoeker bij de Vervoerregio Amsterdam, en Lars Wouters, projectmanager ZWASH (Zuid West Amsterdam Hoofdorp Schiphol), over het gevoel van momentum dat ze hebben. Arnoud: ‘Er is een positieve maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) en een goede samenwerking tussen alle partijen.’

Bekijk hier het interview:

Achtergrond

Lars Wouters is verantwoordelijk projectmanager van onder andere het sluiten van de metro ringlijn Amsterdam en het verlengen van de Noord/Zuidlijn. Hij licht toe waarom het eventueel verlengen van de Noord/Zuidlijn belangrijk is. ‘In de regio wordt een groei van werkgelegenheid verwacht in de komende jaren. Dat betekent ook een groei in reizigers. Het nationale spoor wordt drukker, dus dat wil je minder belasten. Maar de schipholtunnel zit de reizigersgroei in de weg. Het wordt te druk op de perrons en dat is onveilig. Daarnaast willen we meer internationale treinen faciliteren als vervanging van korte afstandsvluchten. Die treinen moeten ook door de schipholtunnel.’ Het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol  en Hoofddorp kan de druk op de Schipholtunnel en op het treinverkeer verminderen.

Oplossingsrichtingen

Maar dit is niet de enige mogelijkheid om het spoor rondom Schiphol te ontlasten. Arnoud: ‘Het onderzoek loopt al drie jaar. Normaal doe je alleen een probleemverkenning, maar we zijn deze keer ook al vooruit gaan kijken naar oplossingsrichtingen.’ Dat zijn verschillende manieren waarop je een probleem kan oplossen. En daar zijn een aantal kansrijke mogelijkheden, namelijk “een zware spoortunnel onder de Schipholtunnel” en een “Bus Rapid Transit (BRT)”, een bus-systeem waar bussen met hoge frequentie en hoge snelheid rijden. Deze twee oplossingsrichtingen zijn vergeleken met het verlengen van de Noord/Zuidlijn. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken is er een bestuurlijke voorkeur bij rijk en regio  om de metro te verlengen’ aldus Arnoud. Buiten het interview voegt hij toe: ‘We zijn er echter nog niet. We werken nu toe naar het starten met de MIRT-Verkenning. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Zodra de minister van Infrastructuur en Waterstaat die beslissing neemt staan wij in de startblokken. Daarna worden de plannen uitgewerkt en kan de schop de grond in. Als alles goed blijft gaan kan de verlengde Noord/Zuidlijn rond 2035 daadwerkelijk rijden.’

Samenwerking

Er wordt al sinds de jaren ’90 gekeken naar een metro naar Schiphol. Wat maakt het nu dan anders? Arnoud: ‘Er is een goede samenwerking tussen alle partijen. Het gemeenschappelijke belang zorgt ervoor dat er nu momentum is  en denken: nu doorpakken.’ Wouters beaamt dit: ‘Rijk en regio hebben een belangrijke samenwerking hierin.’ Daarnaast werken ook ProRail, NS, KLM, GVB, Schiphol en Connexxion mee. Veel belangrijke partijen bij elkaar dus.

De uitkomsten van het onderzoek en nadere toelichting wordt gegeven op het SpoorPro Seminar Investeringen in Spoorinfrastructuur op 24 mei.