Vanaf begin maart worden metrobestuurders van GVB opgeleid in een van de drie metrosimulators die de stadsvervoerder van Amsterdam onlangs aanschafte. Twee jaar geleden deed de simulator zijn intrede bij de tram-afdeling, nu volgt ook de metrotak. Twee simulatoren zijn geschikt om te oefenen met de metrovoertuigen M5. Later dit jaar kunnen metrobestuurders ook op oefenen voor de M7, het nieuwste type voertuig dat momenteel getest wordt. De andere simulator is geschikt om te oefenen met de S3/M4-metrovoertuigen.
door de redactie van GVB
Eindeloos oefenen met metrosimulator
Vincent Pfeil, manager opleidingen en regelgeving Metro is heel enthousiast over de simulatoren: ‘We leiden nu klassiek op door in metro’s zelf te oefenen. Vanwege de dienstregeling hebben we daar maar beperkt de tijd voor. En bepaalde situaties zijn ook lastig en tijdrovend om op het netwerk te oefenen. Je kunt maar één keer langs een bepaald punt op een traject rijden en dan moet je helemaal terug om het weer opnieuw te doen. Bijvoorbeeld linkerspoor rijden. Dat kun je alleen op de Gaasperplastak oefenen, omdat de rest van het netwerk te vol is. In de simulator kun je dat eindeloos oefenen, want met één druk op de knop ben je weer terug in de situatie die je wilde oefenen.’
Handelingen sneller onder de knie
Het virtueel opleiden heeft nog meer voordelen. Vincent: “Zo krijgen metrobestuurders bepaalde handelingen niet alleen sneller, maar ook beter onder de knie. Daarnaast kunnen veilgiheidskritische zaken geoefend worden. Zoals de vertrekprocedure, rijden op zicht, overbruggen van de CBTC, overbruggen van de deurbeveiliging, gebruik van de safe haven knop, oefenen met afwijkende weersomstandigheden. En tot slot is het kostenbesparend, want de metro’s hoeven geen opleidingsmeters meer te maken en kunnen ingezet worden in de dienstregeling. Op jaarbasis besparen we hier ongeveer 50.000 aan lege opleidingskilometers mee. Zeker met de stijgende energieprijzen zorgen de simulatoren ervoor dat lege kilometers beperkt worden.’