Afbeelding
woensdag 23 november 2022

Met het OV naar kantoor: campagne “CV uit OV in” gestart

Jasmijn van Engelen

Het is koud! De warme dagen van de uitzonderlijk warme herfst zijn over en de gure novemberwind waait soms door de straten. Vandaar dat het een goed moment is voor de landelijke campagne ‘CV uit OV in’. Deze campagne is ontwikkeld door Connexxion, maar alle openbaar vervoerbedrijven in de vervoerregio scharen zich achter de boodschap. Ook de Vervoerregio Amsterdam draagt bij aan de campagne. Want, wie naar kantoor gaat in plaats van thuiswerkt bespaart tot wel 4,5 kuub gas per werkdag! En wat is een fijne, snelle en betrouwbare manier om naar kantoor te komen? Juist! Pak het OV.

Meer naar kantoor

De campagne, die inzet op het besparen van energie door naar kantoor te gaan, is gericht op de reiziger die al één of twee dagen naar kantoor gaat, maar die eventueel nog vaker zou kunnen gaan. Rick de Vries, bedenker van de campagne en marketeer bij Connexxion: ‘Met deze campagne willen we werknemers verleiden om weer het OV te nemen naar kantoor. De campagne laat je nadenken over de vraag: hoe kostbaar is thuiswerken? Op kantoor staat de verwarming aan, ongeacht of er vier, tien of dertig mensen rondlopen. Dus op kantoor werken jaagt je werkgever niet op extra kosten, maar thuiswerken kan – met de huidige energieprijzen – nog best impact hebben op de portemonnee.’

Warm onderweg

Zoals de slogan duidelijk maakt worden reizigers verleid om met het OV naar kantoor te gaan. Want ook in het OV is het lekker warm. Rick: ‘Onze bussen worden tijdens de koude dagen verwarmd, zodat ondanks het openen en sluiten van de deuren er een aangename temperatuur in het voertuig is.’ Nieuwe bussen zijn ook steeds beter geïsoleerd waardoor de warmte in het voertuig beter behouden blijft. Zo hoeft geen enkele reiziger het (te) koud of warm te hebben. Ook vormt temperatuur één van de onderdelen waarop de dienstverlening in de regio gemonitord wordt. Al met al zit de reiziger er dus warmpjes bij.

Kubus

Met een ludiek vormgegeven kubus wordt de grootte van 4,5 kuub gas uitgebeeld. Rick: ‘We hebben geen groot wetenschappelijk onderzoek gedaan maar in een rondvraag onder collega’s met verschillende soorten huishoudens gevraagd: “kijk jij eens in de app terug, hoeveel kuub gas was je kwijt op een winterdag vorig jaar?” Daar hebben we het gebruik in de avonduren vanaf getrokken – om de kantooruren na te bootsen – en zo kwamen we op het getal 4,5. Het is dus wel een realistisch getal.’ Anna Beerekamp, voorzitter van het OV marketingbureau bij de Vervoerregio: ‘Het uitbeelden was nog een klusje. Want hoe groot maak je die kubus in de foto’s? 4,5 kuub is misschien een kleiner blokje voor een oude vrijstaande villa dan voor een geïsoleerde nieuwbouwstudio.’ Uiteindelijk is gekozen voor de werkelijk drie dimensionale afmetingen: 4,5 kuub gas neemt evenveel ruimte in als een kubus waarbij de lengte, breedte en hoogte ruim 1,75 meter is.

Reiskosten en douchen

Zo’n kubus die pontificaal in beeld staat beeld goed uit wat voor veel mensen ongrijpbaar is: gasverbruik in koude dagen. Rick: ‘Als je het OV naar kantoor neemt denken sommige werknemers dat ze hun werkgever wellicht ook op kosten jagen, maar dan op het gebied van reiskosten. Maar als je op kantoor werkt ontvang je geen thuiswerkvergoeding, dus bespaar je kosten voor je werkgever. En voor jezelf, want met de huidige energiecontracten kunnen de kosten van thuiswerken flink stijgen.’ Ook een simpele rekensom laat het voordeel zien. Vijf minuten douchen is namelijk gemiddeld 0,2 kuub gas. Dus 4,5 kuub is iets minder dan twee uur douchen. Dat besparen werknemers toch maar weer door een extra dagje op kantoor te werken.

Looptijd

De campagne loopt door heel de vervoerregio heen tot het eind van het jaar en is op verschillende plekken te zien. Door heel Nederland zijn de posters op Abri’s te vinden, verschijnt de campagne op de schermen van de GVB voertuigen en rijden bussen van Connexxion en EBS rond met stickers aan de buitenkant. Ook kan het zomaar zijn dat de campagne langskomt op je insta-feed (als je door instagram scrolt) en Facebook tijdlijn. Anna: ‘Door online te adverteren bereiken we precies de juiste doelgroep: mensen die in de vervoerregio wonen en werken.’ Ze hoopt dan ook op een positieve uitwerking van de boodschap.  Rick: ‘Op kantoor werken is beter voor planeet en portemonnee.’