Nederland kent een gigantische woningbouwopgave. Het kabinet heeft de ambitie om een miljoen extra huizen te bouwen. Een goede ontsluiting en aandacht voor mobiliteit is hierbij essentieel. De Metropoolregio Amsterdam heeft concrete plannen om het Rijk te helpen de woningcrisis op te lossen door middel van het bouwen van 175.000 woningen. Dat is de boodschap van vertegenwoordigers van de Metropoolregio Amsterdam tijdens een bijeenkomst over mobiliteit en woningbouw.
Symbolischer kon het bijna niet. In de Malietoren in Den Haag vond de bijeenkomst Wonen en Mobiliteit plaats terwijl onderlangs de file op de op de A12/Utrechtse baan langzaam voortschreed. Een bijeenkomst met de sleutelspelers uit de wereld van woningbouw en mobiliteit over een belangrijk vraagstuk: als er heel veel woningen gebouwd moeten worden in de Metropoolregio Amsterdam, wat moet er dan gebeuren om de bereikbaarheid te garanderen?
Bijeenkomst met boodschap
De bijeenkomst – georganiseerd door de Metropoolregio Amsterdam in samenwerking met de Vervoerregio- had een helder doel: in Den Haag duidelijk maken dat de regio vele woningen kan bijbouwen om bij te dragen aan het oplossen van de woningnood, maar dat dit wel samen moet gaan met investeringen in de bereikbaarheid en mobiliteit.
Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, benadrukt: ‘Meer inwoners betekent meer verkeer en meer goederenvervoer. Om te voorkomen dat we letterlijk met zijn allen stil komen te staan zijn forse investeringen nodig in vooral het openbaar vervoer. Wij verwachten dat het Rijk daar, samen met de regio, haar verantwoordelijkheid voor neemt.’ Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, begreep het maar al te goed. In zijn openingswoord gaf hij aan: ‘Wonen en infrastructuur zijn terreinen die altijd met elkaar te maken hebben gehad, maar die de laatste jaren naar elkaar toe gegroeid zijn. Dat zal in de toekomst alleen maar sterker worden.’