‘Laten we niet dralen en haast maken met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp’, zegt bestuurslid van de Vervoerregio Marja Ruigrok. ‘We hebben nu echt bewijs op tafel dat dat de beste manier is om regionale, nationale en internationale knelpunten op te lossen. Bovendien heeft het een goed effect op woningbouw, werkgelegenheid en veiligheid. Laten we in het hele beslisproces zo snel mogelijk doorgaan naar de volgende haltes.’
Marja doelt op het aangepaste voorstel met het positief Maatschappelijk Kosten en Baten resultaat dat is ingediend bij het Nationaal Groeifonds. De deadline daarvoor was 9 januari. Marja: ‘In april vorig jaar gaf het Nationaal Groeifonds al aan dat het anderhalf miljard wilde reserveren voor het doortrekken van de metrolijn naar Hoofddorp. Maar we kregen wel huiswerk mee: we (Rijk en regio) moesten een verdiepend onderzoek doen waaruit zou blijken dat doortrekken van de metrolijn echt de beste oplossing is – ook in vergelijking met alternatieve oplossingen met bijvoorbeeld trein en bus. Daar moest ook duidelijk uit worden dat doortrekken een positief Maatschappelijk Kosten en Baten resultaat heeft. Uit dat onderzoek kwam een heel gunstig resultaat: er is berekend dat de investeringen drie miljard bedragen, maar het project levert meer op dan het kost. Het positieve saldo bedraagt uiteindelijk 2,5 miljard euro. Dat komt door snellere reistijden en door reizigersinkomsten, die zijn hoger dan de exploitatiekosten.
Goed uitgangspunt
Met het verdiepende onderzoek wordt aangetoond dat ‘doortrekken van de metrolijn echt iets doet voor de ontwikkeling van heel Nederland’, zegt Marja. ‘Het is goed voor de woningbouw, werkgelegenheid en veiligheid. Dat is een heel goed uitgangspunt.’ Marja is wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Haarlemmermeer en geeft aan: ’Het is te druk op de perrons rond Schiphol. En het wordt alleen maar drukker. Veel mensen stappen nu over op Schiphol terwijl ze helemaal niet op Schiphol hoeven te zijn, maar dat doen ze omdat dat zo in de dienstregeling wordt aangegeven. Je wilt hen dus een alternatief bieden – en dat geven we met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Als je van Den Haag komt en normaal overstapt op Schiphol, kun je dat in de toekomst doen op Hoofddorp of Amsterdam-Zuid. Het station Hoofddorp gaat een veel belangrijkere functie wat betreft overstappen vervullen. Dat geldt ook voor Amsterdam-Zuid, dat ook in het internationale treinverkeer een grote rol gaat spelen.’