Zaterdag 30 oktober is het Open Dag bij Zuidas en het infrastructurele project Zuidasdok. Maarten Bakker, projectbegeleider bij de Vervoerregio van het project Zuidasdok legt uit wat de rol van de Vervoerregio hierbij is: ‘In Zuidasdok werken we met meerdere partners samen: de gemeente Amsterdam, het ministerie van IenW, Rijkswaterstaat en ProRail bijvoorbeeld. Het belang van de Vervoerregio ligt op dit moment vooral bij de nieuwe metrosporen en –perrons en de nieuwe Brittenpassage. Voor ons als opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer is het natuurlijk van belang dat er een goed metrostation is. Daarnaast werken we ook mee aan de totaalstudies voor het hele station.’
Compact knooppunt
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt niet alleen voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse wijk Zuidas maar van het hele noordelijk deel van de Randstad – zowel over de weg als met het openbaar vervoer. ‘De belangrijkste reden dat we station Zuid uitbreiden is dat het uit zijn jasje is gegroeid. De Minervapassage is te smal voor de reizigersstromen. Een tweede stationstunnel met trappen naar de perrons is hard nodig: dat wordt de Brittenpassage. Voor het hele station geldt dat er een kwaliteitsslag wordt gemaakt. Uiteindelijk moet het een compact knooppunt worden waarbij aan de noordkant van de Brittenpassage het busstation komt te liggen en aan de zuidkant het tramstation. Daarmee hoeven reizigers maar een korte loopafstand naar het station af te leggen, die nagenoeg overdekt is. Je stopt vlakbij het station dus je loopt dan vrijwel droog bij regen. En vanaf de metro kun je straks niet alleen beter overstappen op de trein maar ook op tram en bus. Ook komen overal betere fietsenstallingen, dicht bij het station.’
Centraler
Doordat het metrostation van de oost- naar de westkant gaat verschuiven komt het centraler in station Zuid te liggen, vertelt Maarten. ‘In de toekomst kun je van twee kanten het metrostation op – zowel vanuit de huidige Minervapassage als vanuit de nieuwe Brittenpassage. Daarmee worden de perrons beter toegankelijk en krijg je een betere spreiding van reizigers over de perrons. Reizigers blijven niet meer allemaal bij de lift en opgangen staan. Dat is ook weer goed voor de veiligheid. Vanaf volgend jaar gaan de metrosporen echt gebouwd worden.’