Afbeelding
maandag 24 februari 2020

Zebra´s beter zichtbaar door ledlichtjes in Landsmeer

Bram Nieuwstraten

In de regio Amsterdam worden allerlei leuke innovatieve maatregelen genomen om de Verkeersveiligheid te vergroten. Zo ook in Landsmeer. We steken ons licht op bij Vincent van Laar, projectbegeleider bij de Vervoerregio.

Ha Vincent, wat gebeurt er in Landsmeer?

De gemeente Landsmeer neemt verkeersveiligheid serieus en realiseert de afgelopen jaren samen met ons allerlei verkeersveiligheidsmaatregelen. De gemeente bestaat uit drie zogeheten lintdorpen: Landsmeer, Den Ilp en Purmerland, die in een beschermd natuurgebied liggen. Er is één langgerekte straat van ongeveer 7,5 kilometer lang, waar alle andere straten van de drie dorpen op uitkomen. Die straat wordt dus door alle weggebruikers gebruikt, en snel- en langzaam verkeer zijn niet goed te scheiden. Omdat er ook zwaar verkeer op rijdt -bus, vrachtwagen en landbouwvoertuigen- zijn standaardoplossingen als drempels en versmallingen niet altijd mogelijk. Daarom kijken we onder andere naar manieren om de oplettendheid te vergroten.

Ok, hoe verhoog je dan die oplettendheid?

Onoplettendheid komt vaak door gewenning. Het terrein is bekend, en daarmee gaat de snelheid ongemerkt omhoog. Op de plekken waar veel voetgangers willen oversteken, is de snelheid dan soms te hoog om nog op tijd te remmen voor de zebra. Daarom willen we daar de exacte plaats van de zebra zichtbaarder maken. Vroeger gebeurde dat alleen met bebording, tegenwoordig ook steeds vaker met verlichting. De gemeente Landsmeer heeft eind november 2019 bij vijf zebra`s ledverlichting aangebracht in het wegdek om de oversteekplaats te verduidelijken. De ledlampen werken op zonne-energie, dus het is niet alleen veilig, maar ook duurzaam.

De zon schijnt in Landsmeer, de leds laden op

Foto: Bram Nieuwstraten

En werkt het daar?

Of het bij deze vijf zebra`s goed werkt, is wat vroeg om nu al te zeggen. De led-lampen knipperen hier continu, omdat er geen oversteeksensoren zijn toegepast. Dat paste hier niet goed. Meestal wordt dat wel gedaan, en gaan de lichten pas knipperen als een voetganger wil oversteken. Een van de eerste proeven met led-zebra`s is trouwens in Hoofddorp en op Schiphol gedaan. Op Schiphol zijn de meeste nu weggehaald omdat op die plaatsen de nieuwe terminal gebouwd wordt, maar in Hoofddorp liggen ze nog. Als het goed werkt, haal je het tenslotte ook niet zomaar weg.

Kunnen we nog meer verwachten op dit gebied?

In Bodegraven is een led-strip in het voetpad toegepast, dat als tweede oversteeklicht werkt. De strip geeft eerst een rode kleur licht, en later groen. Dit helpt wanneer mensen veel omlaag kijken, bijvoorbeeld wanneer ze met hun mobiel bezig zijn. De gemeente Amsterdam gaat er ook mee experimenteren op de kruising Stadhouderskade-Ferdinand Bolstraat, maar dan voor de fiets. Verder denk ik dat lantaarnpalen buiten de bebouwde kom soms te vervangen zijn door verlichting in het wegdek: bijvoorbeeld led of reflectoren. Dat scheelt veel stroom en geld. Bij kruispunten blijft dan een lantaarnpaal staan. Deze afwisseling van licht van boven en beneden zorgt bovendien voor meer aandacht van de weggebruiker op deze potentieel gevaarlijke plaatsen. Dit principe wordt in het Verenigd Koninkrijk al veel toegepast.

LED-strip in trottoir bij oversteekplaats Bodegraven.

Foto: Edwin Bruining © RV

Ziet het er ook nog een beetje goed uit allemaal?

Ik ben verkeerskundige, dus mijn eerste zorg is dat het verkeer goed doorstroomt en veilig is. Maar je ziet dat er tegenwoordig meer aandacht komt voor lichtkunst. Er zijn veel leuke ideeën om dit in te zetten in voetgangers- en fietstunneltjes. De bedoeling is dat fietsers en voetgangers zich hierdoor prettiger en dus ook veiliger voelen. Mensen zoeken het licht ook op. In de gemeente Landsmeer organiseren de inwoners ieder jaar in december de ‘Lichtjesroute’. Ze versieren dan massaal hun huizen, tuinen en oprijlanen met duizenden lampjes en andere kerstversieringen. Dat trekt duizenden automobilisten uit het hele land, die in een file door de drie dorpen rijden om het allemaal te bekijken. Als het om licht gaat, zijn ze hier wel wat gewend dus.

De Vervoerregio draagt financieel bij vanuit de Investeringsagenda Mobiliteit. In deze omgeving staan de volgende projecten ook nog op de agenda

– Landsmeer: kruising Zuideinde-Scheepsbouwerweg-IJdoornlaan: betere doorstroming voor bus en verkeersveiligheid
– Landsmeer: verplaatsen bushaltes voor meer verkeersveiligheid
– Oostzaan: Kerkstraat: opnieuw inrichten en bredere fietsstroken, aanvullende verkeersveiligheidsmaatregelen
– Purmerend: verkeersveiligheidsmaatregelen op Hoornselaan en Wagenweg